Článek
Mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Veronika Vároši potvrdila, že ministerstvo již projekt definitivně schválilo k realizaci. „Je to už jen formalita. V nejbližších dnech vydá ministerstvo rozhodnutí o poskytnutí této dotace,“ uvedla mluvčí.
Přestože projekt vznikl v minulém volebním období, nová politická reprezentace kraje ho plně podporuje. Počítá se s tím, že expozice se stane novou pobočkou Muzea Novojičínska, které je krajskou příspěvkovou organizací. Tatra do projektu vkládá nemovitost, sbírky a architektonický projekt. Expozice vznikne pod odborným patronátem Národního technického muzea v Praze.
Stávající technické muzeum v Kopřivnici zůstane zachováno s tím, že v něm zůstane expozice osobních aut. „Nové muzeum bude zaměřeno především na nákladní automobily a bude tak tvořit přirozený můstek mezi stávajícím muzeem, které je z prostorových důvodů zaměřeno na osobní auta, a současnou produkcí naší společnosti, kterou jsou výhradně nákladní a speciální vozidla,“ popsal ideu nového muzea mluvčí Tatra Trucks Andrej Čírtek.
V expozici bude i legendární vlak
Součástí expozice bude i nově umístěný a zrekonstruovaný legendární vlak Slovenská strela. „Máme připravený projekt její rekonstrukce a podanou žádost o dotaci na její restaurování. Je to zcela unikátní technická památka, která nemá ve světě obdobu. Její rekonstrukce společně s výstavbou nového muzea by nám dělala nesmírnou radost,“ podotkl Andrej Čírtek.
Výstavba muzea potrvá několik let, náklady jsou vyčísleny na 123 miliónů korun, z toho 85 procent bude financováno z evropských dotací. „Výstavba by měla symbolicky začít u příležitosti letošního, 120. výročí zahájení výroby automobilů v Kopřivnici,“ dodal Čírtek.
Do budoucna se počítá s tím, že nové technické muzeum si samo na sebe nevydělá, proto ho bude kraj finančně dokrývat. „Vycházíme-li ze studie proveditelnosti, provozní výdaje muzea by se měly pohybovat kolem sedmi miliónů korun ročně. Předpokládané provozní výnosy by se měly blížit šesti miliónům. Provozní příspěvek zřizovatele se odhaduje na zhruba 1,2 miliónu korun ročně,“ informovala Miroslava Chlebounová z kanceláře moravskoslezského hejtmana.
Jaký bude vztah mezi jednotlivými expozicemi, zatím není jasné – dosavadní muzeum provozuje obecně prospěšná společnost založená automobilkou Tatra a městem Kopřivnice. K tomu, zda by měla být tato organizace zrušena a pod Muzeum Novojičínska by mělo být začleněno i stávající muzeum, anebo zda by obě muzea fungovala pod různými provozovateli, se zatím nikdo veřejně nevyslovil.