Článek
V dějinách české historie není mnoho manželských dvojic architektů, kteří by spolu vytvořili celou řadu vzhledově kompatibilních staveb. Věra a Vladimír Machoninovi jich v šedesátých a sedmdesátých letech vytvořili dost. Jejich stavby dnes vzbuzují nostalgii, obdiv odborníků, zájem laické veřejnosti i odpor ze staveb, které nesou ducha socialismu.
O jejich tvorbě se dnes moc neví, pár měl od počátku sedmdesátých let omezenou jak architektonickou, tak publikační činnost. O architektuře šedesátých a sedmdesátých let je navíc ve společnosti obecně jen malé povědomí. To napravuje výstava v Galerii Jana Frágnera v Praze, kde je tvorba Machoninových k vidění.
Manželům se dařilo realizovat své plány hlavně v šedesátých a sedmdesátých letech. Výstava tak nese podtitul 60´/70´.
Přitom málokdo ze starší generace si dnes nevzpomene na stavbu domu Kotva nebo DBK (Dům bytové kultury).
DBK a Kotva jako obdivované moderní stavby
Na základě zvláštní objednávky dvojice vypracovala návrh na Dům bytové kultury v Praze. Specializovaný obchodní dům s nábytkem o řadě pater s 13 000 metry čtverečními prodejní plochy byl na tehdejší dobu kolosálním moderním obchodním domem.
Stavba byla dokončena v roce 1977. DBK byl nedávno necitlivě zrekonstruován a tak je původní stav objektu k vidění již jen částečně.
V kariéře Machoninových byla velkým milníkem stavba obchodního domu Kotva s výrazným kovovým pláštěm na pražském Náměstí Republiky.
Necitlivá rekonstrukce se ale posléze nevyhnula ani Kotvě, jejíž interiér vlastníci změnili. Kvalita architektury je ale právě tím, čím může tento obchodní dům úspěšně konkurovat jiným kýčovitým obchodním domům.
"Hexagonální struktura Kotvy pochází ze snahy seskládat co nejefektivněji požadovanou obrovskou podlažní plochu do historické zástavby, záměrem architektů byl volný průhled podlažím skrze celou hloubku domu," tvrdí odborník na tvorbu Machoninových - Lukáš Beran.
Osmdesátá léta znamenala útlum tvorby
Věra a Vladimír Machoninovi získali v šedesátých letech první cenu ve veřejné architektonické soutěži o nejlepší projekt na Dům kultury v Jihlavě.
V sedmdesátých letech spoluzaložili Architektonický ateliér Alfa. V době normalizace neměli možnost zúčastnit se soutěží ani publikovat. Osmdesátá léta tak znamenala útlum jejich tvorby. Zaměřili se mnohem více na interiérovou tvorbu nábytku.
Nedlouho po listopadu 1989 pak Vladimír Machonin zemřel. Po jeho smrti Věra Machoninová pokračovala v práci ve svém architektonickém atelieru.
Tvorba Věry Machoninové byla na dlouhou etapu zastavena, uzavřena. Česká architektura na tom jen prodělala, neboť tato PANÍ ARCHITEKTKA bezesporu patří k nejvýraznějším osobnostem české architektury 2. poloviny 20. století.
Výstava formou obrazové dokumentace i modelů
Výstava představuje dílo manželů Machoninových nejen formou obrazové dokumentace a plánů, ale také prostřednictvím modelů a ukázek autorského nábytku. Návštěvníci si na panelech mohou připomenout jejich nejslavnější stavby.
K vidění je i model zastupitelského úřadu v Berlíně s betonovou monolitickou konstrukcí, který si získal v zahraničí obdiv. Tvarově i barevně odlišný interiér s exteriérem jasně kontrastoval.
K výstavě, které udělil svou záštitu ministr kultury, je vydán také česko-anglický katalog, na němž se podílí tým odborníků z oblasti architektury a designu.
Expozice je unikátní v tom smyslu, že návštěvníky seznamuje s dosud nepublikovanými fotografiemi či plány. Výstava trvá až do 30. ledna 2011, otevřeno je denně mimo pondělí v době od 10 do 18 hodin.