Článek
Josef Hoffmann byl rakouským architektem a byl jedním z nejžádanějších architektů Vídně. Spoluzaložil dílnu uměleckého řemesla, která se pak zaměřila na užité umění - kompletní zařízení domů včetně speciálního stolního náčiní. Posláním této firmy bylo "produkovat jednoduché věci pro život".
.: Pohled do expozice v Brtnici - v interiéru je podstatná čistota barvy i tvarů.foto: Moravská galerie v Brně
Vídeňská secese, ke které je řazen, byla velmi vlivným stylem, založili ji na konci 19. století umělci a architekti, kteří odmítali uznávat konzervatismus a tak vsadili na vlastní představy o tom, jak by mělo užité umění a umění obecně vypadat.
.: Křesla od Josefa Hoffmanna.foto: novinky.cz, Museum Josefa Hoffmanna
Záhy se ale umělci, včetně Hoffmanna, začali zajímat o geometrii rovných linií a čistých tvarů (tvořila protiklad k tehdejší přílišné zdobnosti secese) a právě ta sbližuje tvorbu Joseffa Hoffmanna s dílem umělce Donalda Judda.
.: Stolek od Josefa Hoffmanna.foto: Moravská galerie v Brně
Americký umělec Donald Judd se do historie nábytkového designu zapsal skříňovými soubory z oceli, hliníku, dřeva a plexiskla. Jeho tvorba je přísně geometrická. V mnohém se však podobá tvorbě Josefa Hoffmanna, je stejně praktická, jednoduchá a značně minimalistická.
.: Křeslo s praktickým úložným prostorem od Donalda Judda.foto: novinky.cz, artnet.com
Výstavu, na které můžete shlédnout tvorbu odbou těchto velikánů, pořádá Muzeum užitého umění ve Vídni ve spolupráci s Moravskou galerií v Brně, která tuto památku - dům Josefa Hoffmanna, spravuje. Navštívit ji můžete do 26. října (o letních prázdninách je otevřeno denně) a porovnat jak blízko k sobě tito dva umělci, z různé generace i států, měli.