Článek
Americký Mopar, divize náhradních dílů a doplňků pro někdejší koncern Chrysler a dnes součást gigantu Stellantis, samozřejmě nemůže chybět na svátku tuningu SEMA Show, která právě probíhá v Las Vegas. Dovezl tam šest konceptů a jednu historickou sanitku, kterou upravil jako foodtruck.
Právě tou začněme – je to Kaiser Jeep M725, bývalá armádní sanitka. Kromě renovace dostala větší podběhy kol, ochranu prahů, pouštní béžový maskovací lak, LED světla do původních míst, 40” terénní pneumatiky a 6,4l V8 pod kapotu.
Hlavně ale zadní prostor pro pacienty byl přestavěn na malý foodtruck. Střecha se může zvedat o 406 mm, aby se člověk mohl uvnitř postavit, vzadu jsou výklopné schůdky a uvnitř skříňky, a dokonce i výčepní zařízení. Všimněte si také stylizace přední masky jeepů o sedmi otvorech – místo otvorů jsou tu vykreslené lahve piva.
Vedle tohoto stroje se zdá, že je zbytek spíš jen do počtu, ale není tomu tak. Třeba Jeep Wrangler Overlook je zajímavý tím, že má uvnitř tři řady sedaček. Automobilka ho kvůli tomu prodloužila o 30 cm, ovšem nevyužila podvozkového rámu pick-upu Gladiator – prodloužení je až za zadní nápravou, ne v rozvoru kol.
K tomu vidíme zvýšenou střechu v zadní části, terénní pneumatiky BF Goodrich, o 5 cm zvýšený podvozek, naviják v předním nárazíku a bronzový lak, který zrcadlí prošívání a detaily v inteiréru.
Ikonický terénní vůz je k vidění ještě jednou, a to v podobě Wrangleru 4xe Concept. Jednoduché jméno odkazuje prostě na plug-in hybridní Wrangler 4xe, který dostal snad všechno možné příslušenství z katalogu Jeep Performance Parts.
Kromě samozřejmých světel na přídi, navijáku, 5cm zvýšení podvozku a terénních pneumatik tu jsou např. také světla na podvozku, aby navigátor v noci lépe viděl na kameny a mohl řidiče přesněji navigovat. Místo dveří jsou tu jen trubkové rámy a uvnitř je vinylová podlaha se čtyřmi výpustními špunty, kdyby vám do auta natekla voda. Modré háky na přídi, sedačky a sportovní tašky se hezky doplňují s bílou barvou exteriéru.
Pokračujme u něčeho civilnějšího – Jeepu Grand Cherokee L Breckenridge. Tohle obří SUV je zajímavé matnou modrou barvou – dle tiskové zprávy je magnetitová – s bronzovými detaily, které mu docela sluší.
Nejvíc však zaujme světle modrá kůže na sedačkách v interiéru a bronzové doplňky tamtéž. K vozu patří i sada tvrdých kufrů a střešní box.
Podobným, i když schopnějším vozem budiž pick-up Ram 1500 Outdoorsman. Není upravený do šíleného terénu, i když offroadové pneumatiky a ochranné trubky u prahů má. Jeho klíčovým vylepšením je rám na korbě s nastavitelnou výškou, na nějž je možné upevnit žebřík, dřevo, dřevotřískové desky nebo třeba kajak.
V korbě vidíme dvě výsuvné platformy, na něž je možné upevnit krabici s nářadím či příslušenstvím, anebo třeba bicykl či cokoliv jiného – každá unese až 907 kg. A zadní čelo na sobě zevnitř má systém úchytů a měrek, pomocí nichž je možné přesně řezat dřevo v latích i deskách či servisovat lyže.
Pick-up Ram 1500 TRX RexRunner je zase trochu ostřejší. Kromě 711k přeplňovaného osmiválce, který je pro verzi TRX standardem, jsou tu navíc kovové ochranné pláty na podvozku a u prahů, terénní pneumatiky nebo přídavné světlomety na rámu korby.
Na korbě našlo místo rezervní kolo a místo zadního čela tu je zádržná mříž. To samozřejmě činí korbu obtížně použitelnou – i ta mříž vypadá, že by měla být otočná a se sklopeným zadním čelem fungovat jako zvětšení korby – ale přepravovat věci není primárním účelem tohoto stroje.
A konečně jediné auto, které nezvládne jízdu v terénu – Dodge Challenger Holy Guacamole. V základu je to challenger ve verzi R/T Scat Pack Widebody, který dostal navíc kromě kol značky Forgeline taky barvu s názvem Rotten Avocado, tedy doslova shnilé avokádo.
Uvnitř vidíme dřevěné obložení palubní desky a zelenožlutou látku na sedačkách; oba tyto doplňky odkazují na původní Dodge Challenger z roku 1970. Pod kapotou se sáním Shaker, které je upevněno přímo na 6,4l osmiválci a skrz kapotu trčí, vidíme další upravené sání; je otázka, k čemu tu tedy ten shaker je, nebo zda do motoru proudí vzduch oběma cestami.