Článek
Automatické převodovky jsou dnes běžnou součástí všech typů automobilů, včetně těch nejmenších. V případě modelu Karoq dostanete automat DSG k benzínové patnáctistovce a oběma dieselovým motorům, litrové TSI bude mít možnost zvolit automat od ledna.
Verze s automatickou převodovkou je v případě Karoqu o 50 tisíc korun dražší, což není úplně málo. Dostanete ovšem sedmistupňové DSG, které už se řadí ke spolehlivým a problémy s ním nebývají ani u ojetých aut s vyššími nájezdy.
Sedm stupňů proti šesti
V případě použité převodovky pro Karoq záleží na tom, zda máte verzi s pohonem jen předních kol, nebo čtyřkolku. V prvním případě dostanete verzi se suchými spojkami, „čtyřkolky” mají rovněž sedmistupňovou verzi, ovšem robustnější provedení DQ381 s oběma spojkami v olejové lázni.
Tato převodovka zvládá točivý moment až 420 Nm, benzínová patnáctistovka v Karoqu má pouze přední pohon a maximum točivého momentu na hodnotě 250 newtonmetrů.
V praxi se to projevuje tak, že Karoq s poháněnou přední nápravou okamžitě po rozjezdu zařadí druhý rychlostní stupeň, a pokud povolíte plyn, dočkáte se lehkého, uměle vyvolaného cukání.
Také je zřejmé, že okamžitě po rozjezdu nemáte k dispozici plný točivý moment - obojí kvůli ochraně spojky. To verze s manuální převodovkou je při rozjezdu hbitější – pokud to uděláte správně a při pouštění spojky přidáte plynu „tak akorát”.
Spotřeba je v praxi o trochu nižší u verze s manuální převodovkou, rozdíl ale není velký a při popojíždění ve městě se s oběma verzemi klidně dostanete až k deseti litrům. Dlouhodobý průměr ale znamenal 7,8 l/100 km v případě verze s „manuálem”, DSG pak zvládalo jezdit ještě o 0,2 litru úsporněji.
DSG umí být úspornější
Obě auta jsme zkoušeli ve sprintu a platilo, že pokud máte u DSG sportovní režim a/nebo řadíte pádly pod volantem, jsou obě auta obdobně rychlá, a to i v pružném řízení. Ani jedno auto druhému neujelo, byť pocitově je o trochu dynamičtější verze s přímo řazenou převodovkou.
V případě verze s manuální převodovkou točí motor při 90 km/h na nejvyšší stupeň 1900 otáček (DSG - 1500 otáček), při dálniční stotřicítce 2750 otáček (DSG o dost příjemnějších 2250 otáček).
A která verze je lepší? Na to nelze jednoznačně odpovědět, záleží na preferencích kupujícího. Servisně náročnější bude mechatronicky a elektrohydraulicky podstatně složitější dvouspojková převodovka, s ohledem na její slušnou spolehlivost, to ale nemusí být past ani pro zájemce o ojetinu.
Co je nutné zvážit, je v případě Karoqu příplatek 50 tisíc korun, což není málo, pro mnohé motoristy za to ale pohodlnější jízda stojí. Rozdíl v hmotnosti obou vozů je zanedbatelný a delší „sedmička” zaručuje, že spotřeba je ve skutečném provozu u obou verzí prakticky totožná, na delších dálničních přesunech nižší u verze s „automatem”.
Škoda Karoq 1,5 TSI DSG vs. Škoda Karoq 1,5 TSI MAN | ||
---|---|---|
Motor: | 1498 ccm, zážehový čtyřválec, turbo | 1498 ccm, zážehový čtyřválec, turbo |
Max. výkon: | 110 kW (150 k) při 6000 ot./min | 110 kW (150 k) při 6000 ot./min |
Max. točivý moment: | 250 N.m při 1500-3500 | 250 N.m při 1500-3500 |
0–100 km/h: | 8,6 s | 8,4 s |
Nejvyšší rychlost: | 203 km/h | 204 km/h |
Průměrná spotřeba: | 5,5 l/100 km | 5,4 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1 393 kg | 1 378 kg |
Délka x šířka x výška: | 4382 x 1841 x 1603 mm | |
Základní objem zavazadelníku: | 521 litrů | |
Poháněná náprava: | přední | přední |
Převodovka: | DSG, 7 stupňů | přímo řazená, 6 stupňů |
Cena s testovanou motorizací: | 639 900 Kč | 589 900 Kč |