Hlavní obsah

Jaguar F-Type R AWD: nádherný výkon i zvuk, pohon všech kol si rozmyslete

Novinky, Martin Žemlička

Jaguar F-Type není na trhu sportovních kupé a roadsterů žádným nováčkem. Do novinářské flotily pro Českou republiku přibyla verze R s pohonem zadních kol, a tak jsme ji krátce vyzkoušeli.

Jaguar F-Type R AWDVideo: Novinky

Článek

Zmáčknete startovací tlačítko a o vteřinu později za sebou uslyšíte dunivý výbuch. To se s patřičným předváděním k životu probral pětilitrový, kompresorem přeplňovaný osmiválec o výkonu 550 k.

A motor zní nádherně naprosto ve všech jízdních režimech, tak sytý zvuk, prskání a střílení u jiného sériového auta nepamatujeme. Jedním slovem nádhera. Jakoby nestačilo, že tohle dvoumístné auto má stahovací střechu a sněhobílý lak. Pokud jste stydlivější povahy, není recenzovaný kousek nic pro vás, lákadel pro kolemjdoucí je až příliš mnoho.

F-Type zaujme na první pohled - široký, nízký, s výraznou přední maskou nebo netradičně úzkými zadními světly. Vzadu jsou i dvě „roury“ (jinak je snad vzhledem k jejich průměru nelze nazvat), ze kterých se line nádherný zvuk. A to nejenom u osmiválce, ale i u šestiválce, jehož výkon bohatě postačuje i pro hodně dynamické svezení.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Jaguar F-Type R AWD

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Jaguar F-Type R AWD

Osmiválec vždy s automatem

Jaguar si vyhrál i s detaily, velmi efektní jsou například kliky dveří, které se samočinně vysunou, když otevřete auto. Vypadá to honosně, navíc to zlepšuje aerodynamiku. F-Type vypadá výborně, nedivili bychom se, že jej zákazníci kupují už jenom pro vnější vzhled, protože ten se s odkazy na původní E-Type z šedesátých let povedl mimořádně.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Jaguar F-Type R AWD

Převodovka bývala stejná u všech verzí – vždy jde o osmistupňový automat s možností sekvenčního řazení, který Jaguaru dodává firma ZF. Nově Jaguar pro šestiválce nabízí přímo řazenou šestistupňovou převodovku, která je pro náročné řidiče jasnou volbou.

Kdo potřebuje roadster s pohonem všech kol, netušíme, každopádně na výběr se nabízí i klasická koncepce s pohonem zadních kol. V extrému je AWD verze méně rozevlátější než zadokolka, déle drží stopu, preference zadní nápravy je ale jasně čitelná od první jízdy na závodním okruhu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Jaguar F-Type R AWD

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Jaguar F-Type R AWD

Přímé řízení je skvěle čitelné, fantastické jsou brzdy, na přání karbon-keramické. Volant má větší ramena, takže se ne zcela ideálně drží. Navíc je poset tlačítky, ty bychom ve sportovním autě ani nepotřebovali, většinový zákazník však patrně ano.

Za čtyři sekundy jste na stovce, za dalších deset už jedete dvoustovkou. Ano, tohle auto je ukrutně rychlé a rychlost vám v tom dobrém slova smyslu dá pocítit. Však také palubní počítač při plném tempu ukázal hodnotu 37 litrů na sto ujetých kilometrů a ani při běžné jízdě ji pod patnáct obvykle neshodíte.

Kompresorem dopovaný osmiválec se nechá vytočit k sedmi tisícům a od nějakých zhruba tří, tří a půl tisíc předvádí neskutečný zátah. Sedmdesát, automat okamžitě přeřadí další rychlost, vytočená dvojka znamená 103, trojka 156, čtyřka 196, pětka 258 km/h.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Jaguar F-Type R AWD

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Jaguar F-Type R AWD

Šestiválec, osmiválec a brzy i pouhý čtyřválec

Kromě vyšší hmotnosti (i přes celohliníkovou karoserii nám vadily víceméně detaily: šílená grafika zadní parkovací kamery, na skle jsou viditelné drážky kvůli vyhřívání, volant se nedrží zcela ideálně... A samozřejmě: pohon všech kol nám přijde zbytečný, ale to není obecný problém, jednoduše si koupíte RWD verzi. Ta je o devadesát kilogramů lehčí a o 165 tisíc korun levnější. Nižší spotřebu u zadokolky neřešíme, stejně s verzí R budete jezdit za 15+ litrů za všech okolností.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Jaguar F-Type R AWD

F-Type je fantastické auto, to víme už dva roky, kdy jsme s verzí kupé brousili španělské okresky. Na výběr máte opravdu velký počet verzí, a třebaže má čtyřkolka logicky lepší trakci, asi bychom brali klasické provedení (a raději bez stahovací střechy). Ale famózně jezdí už základní šestiválec, který je naším tajným tipem. Navíc má mechanický samosvorný diferenciál a ten k V8 nedostanete.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Jaguar F-Type R AWD

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:5000 ccm, zážehový osmiválec, kompresor
Max. výkon:405 kW (550 k) při 6500 ot./min
Max. točivý moment:680 Nm při 3500 ot./min
0–100 km/h:4,1 s
Nejvyšší rychlost:300 km/h
Průměrná spotřeba:11,3 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1 745 kg
Poháněná náprava:4x4, ev. zadní
Cena základní verze:1 792 494 Kč (V6, 340 k)
Cena s testovanou motorizací:3 313 343 Kč
Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám