Článek
Design páté generace působí moderněji a „ostřeji“ než u té stávající. Zepředu novinka působí jako menší model Adam, zadní partie zase odkazují na novou merivu. Poznávacím znamením modelů od Opelu je i výrazně tvarovaný prolis na bocích, nechybí ani u nové corsy.
Přepracováním prošlo zavěšení a řízení. Opel tvrdí, že žádný díl z podvozku není stejný jako u čtvrté generace, všechny jsou údajně buď nové, nebo přepracované. Nižší je těžiště, nové jsou kulové čepy, pomocný rám je pevnější a jinak naladěná je i geometrie podvozku. Co je zajímavé, je zcela nová architektura elektrické sítě.
Interiér je relativně užší, o tolik méně místa než fabia ale nenabídne. Vzadu je překvapivě hodně prostoru pro nohy i pro hlavu, pozor si musíte dát na nepolstrované konce předních sedadel – úder do holeně není vůbec příjemný. Na kratší vzdálenosti bez problémů odvezete čtveřici cestujících.
Velikost zavazadlového prostoru – 285 litrů – patří k průměru segmentu B. Využít můžete dále prostory pod podlážkou kufru, zadní sedadla lze sklopit. Nákladová hrana je vyšší. Zajímavostí je možnost přikoupit výklopný zadní nosič pro jízdní kola, instaluje se pod páté dveře.
Tři válce mu bude tipovat málokdo
Celohliníkový motor s přímým vstřikováním paliva plní limity emisní normy Euro 6 a je k dispozici ve verzích o výkonu 66 kW (90 k) a 85 kW (115 k). My jsme vyzkoušeli silnější verzi. Jaká byla? Litrový přeplňovaný tříválec s vyvažovací hřídelí potěší svým klidným chodem. Po nastartování by mu většina motoristů vzhledem ke klidnému chodu tipovala o jeden válec navíc, nezklame ani akustický projev – ať už na volnoběh, či při zátěži.
Vzhledem k menšímu zdvihovému objemu, respektive přeplňování turbodmychadlem, je začátek po sešlápnutí plynového pedálu poměrně mdlý, od středních otáček už ale corsa s litrovým tříválcem zrychluje velice ochotně až k červenému poli a nabídne i dynamické svezení. Nástup turba není nic–nic–všechno, ale vzhledem k parametrům motoru musíte počítat s malým turboefektem, nejde ale o nic dramatického.
Kabina působí útulněji než dříve, použité plasty vypadají hodnotněji, zmizela záplava jednoúčelových tlačítek na středovém panelu. Nový je i 7palcový (17,8cm) dotykový displej, který kromě přehrávání hudby či telefonování zvládne tzv. MirrorLink – aplikace z mobilního telefonu tak můžete spouštět i na displeji v automobilu. Konektivita se týká jak systémů s Androidem, tak telefonů od Applu. Připlácí se za něj 11 tisíc korun.
Ovládání dotykem nebylo v corse vždy ideální z hlediska přehlednosti nebo rychlosti (vždy se netrefíte napoprvé), jde ale hodně o zvyk, a co je důležité, základní funkce lze ovládat tlačítky na volantu a zde nemáme k ovladatelnosti sebemenších výhrad.
Volant s širokým věncem padne velmi dobře do rukou, v dobrém dosahu je i hlavice šestistupňové přímo řazené převodovky a chválíme i celkové rozložení pedálů. Ten prostřední ale musíme zkritizovat za menší citlivost v prvním centimetru jeho záběru, jeho chod na začátku je moc rychlý a bez citu.
Přešlapem je pouze jednoúrovňové vyhřívání sedadel – intenzita je vskutku pekelná, takže po cca minutě jsme tento výdobytek vypínali. Obvyklejší je dvoustupňová intenzita, první fabia měla kdysi dokonce pětistupňové vyhřívání. Corsa dostala – stejně jako téměř všechny nové malé modely – systém start–stop, který vzhledem ke krátkým intervalům na českých semaforech spíše otravuje, než aby šetřil.
Hmotnost nad průměrem
Řízení je lehčí (a lze ještě více „zlehčit” podle nás zbytečným režimem City), reaguje ale rychle a nabídne i náznaky zpětné vazby. Pro tento typ automobilu ideální řešení.
Zpřevodování šestistupňové převodovky je překvapivě kratší, při 130 km/h na nejvyšší převodový stupeň motor točí 3200 otáček. Spotřeba se během svižné avšak plynulé jízdy pohybuje kolem sedmi litrů.
Podvozek s jednodušší klikovou nápravou (v této třídě prakticky jediné řešení) nevybočuje z průměru segmentu malých automobilů. Elektronická stabilizace pracuje až přespříliš horečnatě, na jízdním projevu by se lépe projevila i nižší hmotnost, vzdor hliníkovému motoru se zdvihovým objemem pouhých 999 ccm. Komfort nabízený posádce na šestnáctipalcových kolech je ovšem příkladný.
Novými prvky, které byly ještě před pár lety v takto malém autě nepředstavitelné, jsou bi-xenonové světlomety a balík asistenčních systémů – upozornění na vozidla v tzv. mrtvém úhlu, kamera s funkcí rozpoznávání dopravních značek, asistenční systém pro udržování jízdního pruhu, monitorování odstupu nebo samočinné přepínání dálkových světel. Soukromí zákazníci si je ale patrně kupovat nebudou. To, že jsou v nabídce příplatkové výbavy, je i tak dobré.
Při porovnání ceny zjistíte, že corsa je se stejnou výbavou stejně drahá, někdy i o pár tisíc dražší než stejně vybavená fabia s podobnou motorizací. Otázka samozřejmě je, jak se budou lišit koncové ceny po vyjednání individuální slevy přímo u dealera. Podrobnější cenové srovnání corsy, fabie a modelu i20 od automobilky Hyundai najdete v našem dřívějším článku. [celá zpráva]
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 999 ccm, tříválec, zážehový |
Max. výkon: | 85 kW (115 k) při 6000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 170 Nm při 1800 ot./min. |
0–100 km/h: | 10,3 s |
Nejvyšší rychlost: | 195 km/h |
Průměrná spotřeba: | 4,5 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost (EU): | 1214 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 219 900 Kč |
Cena s testovanou motorizací: | 285 900 Kč |