Článek
Málokteré auto, které prošlo testem Novinek, vyvolávalo tak silné emoce, jako nové BMW řady 6 Gran Coupé s krásně neobvyklým hnědým lakem, sportovním M paketem a na obrovských dvacetipalcových kolech. Kromě závistivých pohledů či uštěpačných poznámek auto na parkovištích i ulicích přitahovalo i usměvavé lidi, kteří si jej jednoduše chtěli prohlédnout zblízka. Vzhled čehokoliv je vždy subjektivní záležitostí, zkoušený exemplář ale pozornost přitahoval po právu a jako luxusní auto působil každým centimetrem karoserie či efektně hnědo-bílého interiéru. Ostatně, cenovka 3,2 miliónu korun této konkrétní šestky hovoří za vše.
Délka přes pět metrů
Gran Coupé měří 5007 milimetrů a má rozvor náprav 2968 mm. Zavazadlový prostor nabídne v základním uspořádání 460 litrů, po sklopení zadních sedaček pak 1265 litrů. Podvozek vychází z řady 6, která stojí na základech BMW řady 5, tedy automobilu vyšší střední třídy.
Design verze Gran Coupé vychází z již dříve představené modelové řady 6, která se dosud nabízela ve dvou karosářských verzích – kupé a kabrio. Verze Gran Coupé, určená pro čtyři cestující (automobilka model označuje jako 4+1), je logicky nejdelší – oproti kupé o celých 111 mm.
V nabídce jsou stejné motory jako pro kupé a kabrio řady 6 – tj. benzínový šestiválec a osmiválec a šestiválcový diesel, přičemž nejsilnější benzínovou verzi 650i lze mít až od podzimu. Nejsilnější motor se jako jediný nabízí také s pohonem všech čtyř kol (systém xDrive). Škoda, že naftovou verzi, která asi bude v Česku nejprodávanější, nelze kombinovat s pohonem všech kol - v zimním období asi nebude s takto silným autem "žádný med" jezdit na zasněžených silnicích.
Vnitřek je krásně vypracovaný – ať už vaše oko či ruka spočine kdekoliv, vždy najde dobře zvolené materiály, které jsou perfektně zpracované. Již zmiňovaná kombinace bílé kůže a světle hnědého čalounění autu velmi sluší. Dveře se samočinně dovírají, v autě je i ve vysokých rychlostech akustické ticho, které může narušit snad jen příplatkový audiosystém Bang & Olufsen s šestnácti reproduktory. Hraje přesně, jak čekáte – špičkově (a stojí 128 tisíc korun).
S délkou karoserie, respektive rozvorem náprav 2968 mm, by neměl být problém s prostorností na zadních sedadlech (jsou vyhřívaná či odvětrávaná, ale masážní funkci nelze přikoupit). Ono, pro nohy je místa opravdu hodně i pro vyšší jedince, problém je s prostorem pro nárty (úzká mezera mezi podlahou a přední sedačkou) a rovněž pro hlavu.
Díky atraktivnímu zkosení C sloupku a nízké výšce (1392 mm) se vzadu dlouháni moc pohodlně – navzdory skvěle tvarovaným sedadlům – neusadí. Na rozdíl od řady 7, která je praktičtější, ovšem nevypadá tak atraktivně jako Gran Coupé. U Gran Coupé automobilka uvádí, že je pro 4+1 cestující. Vzadu jsou sice tři bezpečnostní pásy, prostřední cestující ale nemá kam složit nohy a jeho místo je méně než nouzové.
Skvělý třílitrový turbodiesel
Skvělý je naftový osmiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Motor je výtečně utlumen (pouze ve vysokých otáčkách uslyšíte hutný zvuk, ale není nepříjemný, naopak). Šestiválec je vždy připraven reagovat i na malé pobídnutí a vystřelit s autem prudce vpřed, od 1500 otáček je k dispozici točivý moment 630 Newtonmetrů.
Vypovídací hodnotu má i údaj 5,4 s, které 640d GC potřebuje ke zrychlení na stokilometrovou rychlost. Elán motoru neubývá ani po překročení dvousetkilometrové rychlosti, jeho ochota zrychlovat až do 250 km/h, kdy zasáhne elektronický omezovač, je mimořádně působivá.
Jak je na tom spotřeba paliva? Nejníže jsme se při ustálené rychlosti mimo město dostali na 6,5 litru, což je na tak výkonné a velké auto skvělá hodnota. Při svižné jízdě spotřeba stoupala k deseti litrům, celkový průměr se po ujetí šesti stovek kilometrů ustálil na hodnotě 8,4 l/100 km.
Podvozek hůře tlumí nerovnosti
Řízení nezatížené přenosem sil z přední nápravy je přiměřeně tuhé, nečekejte chirurgicky přesnou zpětnou vazbu, ale pořád jde o velmi slušnou kombinaci přesnosti a dobrého pocitu od předních kol. Navíc v zatáčkách je cítit zadní pohon, který na požádání umí i mírně vybočit zadní nápravou.
Dobrý dojem zanechaly i brzdy, respektive jejich intuitivní dávkování. K osmistupňové automatické převodovce, kterou BMW nabízí ve všech svých modelech včetně nejmenší řady 1, není třeba nic dodávat. Řadí rychle, inteligentně a velmi účinně snižuje otáčky motoru a tím i spotřebu (kupříkladu při 220 km/h točí motor 4000 otáček).
Horší je to s adaptivním podvozkem, který společně s příplatkovými dvacetipalcovými koly (v základu jsou sedmnáctky) nepřináší tolik očekávaný komfort. Tedy pokud nejedete po dokonale hladké silnici, na všech ostatních cítí posádka nerovnosti, díry i ostatní neduhy špatně udržovaných silnic. A můžete jet ve sportovním režimu nebo komfortním (jsou na výběr dokonce dva), filtrování nerovností ani v jednom případě není tak dobré, na jaké byste měli právo u luxusního auta se základní cenovkou přes dva milióny korun.
Závěr? Skvělý motor a převodovka, bohužel nejdou kombinovat s pohonem obou náprav. Luxusní interiér, množství příplatkových prvků. Zamrzí nižší komfort na rozbitých silnicích a vysoká cenovka, která je o stovky tisíc korun vyšší než u přímé konkurence německých automobilek. A s menším prostorem pro hlavu se u elegantních čtyřdveřových aut, co si hrají na kupé, tak nějak počítá.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 2993 ccm, šestiválec, vznětový, turbo |
Max. výkon: | 230 kW (313 k) při 4400 ot./min. |
Max. točivý moment: | 630 Nm při 1500 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 5,4 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h |
Průměrná spotřeba: | 5,7 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1865 kg |
Poháněná náprava: | zadní |
Cena základní verze: | 2 025 000 Kč (640i) |
Cena s testovanou motorizací: | 2 095 000 Kč (640d) |