Hlavní obsah

Zvažte, zda je emisní norma Euro 7 potřeba, píše Evropské komisi Havlíček

Evropská komise by měla zvážit problematické aspekty a potřebnost nového emisního standardu Euro 7 po roce 2025 pro lehká a těžká silniční vozidla. Jeho navrhovaná podoba je téměř nesplnitelná a bude znamenat zdražení nových aut a stárnutí vozového parku. Vyplývá to z dopisu, který ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček poslal čtyřem eurokomisařům.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

„Česká republika respektuje cíle Zelené dohody, ale máme zásadní problém se způsobem jejich naplňování, kdy se nebere v úvahu rozdílná průmyslová a energetická infrastruktura jednotlivých zemí unie. Budeme důsledně požadovat takový plán, který nepoškodí konkurenceschopnost automobilového průmyslu, protože ten patří mezi pilíře české ekonomiky,” uvedl Havlíček v dopise adresovaném čtyřem eurokomisařům.

Brusel chce místo spalovacích motorů elektromobily. Lpění jen na jednom řešení je nesmysl, tvrdí čeští vědci

Věda a školy

Dopis adresoval místopředsedovi EK Fransi Timmermansovi a komisaři pro vnitřní trh Thierry Bretonovi. List dal na vědomí také eurokomisaři pro životní prostředí, oceány a rybolov Virginijusovi Sinkevičiusovi a komisařce EK pro dopravu Adině Văleanové. Podle dopisu chce Česká republika zabránit tomu, aby se snížila konkurenceschopnost automobilového průmyslu.

Případný nový návrh standardu Euro 7 pro osobní a lehká užitková auta a Euro VII pro těžká nákladní auta musí podle ministra být technicky proveditelný a nákladově přiměřený. V opačném případě by jediným výsledkem vzhledem k vyřazení několika typů motorů bylo vážné omezení výběru nových vozidel a jejich výrazné zdražení. Evropský vozový park tak bude ještě více stárnout, protože zákazníci si budou držet svá starší auta. To by vedlo k přesně opačným výsledkům, než jaké Evropská komise původně zamýšlela.

Zákaz spalovacích motorů může klima spíš zhoršit, míní automobilové sdružení

AutoMoto

„Spolu s navrhovanými parametry testování emisí v reálném provozu se zdá, že návrh Euro 7/VII bude téměř nemožné realizovat. Dále je podle nás sporné, zda by se měl rozšiřovat rozsah emisních norem zahrnutím dalších znečišťujících látek v situaci, kdy zatím nejsou k dispozici vhodná měřicí zařízení a metody,” dodala náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro EU a zahraniční obchod Martina Tauberová.

Návrh normy Euro 7/VII je problematický rovněž v kombinaci s dříve vydaným návrhem novely nařízení EU ohledně snížení emisí CO2 u vozidel. V praxi může předloha ještě uspíšit konec výroby vozidel se spalovacími motory. Proto ČR ještě před vydáním návrhu apeluje na to, aby norma jednoznačně vzala v úvahu potřeby domácího automobilového průmyslu.

Francie a Německo jsou proti konci spalovacích motorů v roce 2035

AutoMoto

Tuzemské automobilky se proti nové normě ohradily již dříve. Podle nich povede k faktickému konci velké části aut se spalovacím motorem a poklesu zájmu o nové vozy.

Související články

Výběr článků

Načítám