Článek
Joop Donkervoort nikdy nechtěl vyrábět průměrná auta. I když původní inspirace samozřejmě vzešla z Lotusu Seven, tenhle Holanďan šel vždy vlastní cestou. Cestou trochu jinou než kdokoli jiný. A tak přestál všechny krize automobilové branže, protože ta jeho cesta byla tak jiná, že lidem stálo za to, koupit si právě jeho auta.
Nová speciální verze D8 GTO-JD70 je vlastně jen další verzí D8 GTO, tedy dnes jediného nabízeného auta téhle firmy. Designérsky moderně pojatý automobil je aerodynamický, technicistní, ale na první pohled není tak puristický jako historický lotus nebo jeho následovníci. To ani není zapotřebí. Donkervoort posunuje kupředu především nejšpičkovější technika.
D8 GTO se postupem času zřeklo spousty těžkých dílů a získalo jich hromadu z uhlíkových kompozitů, které dělá vlastním, zcela inovativním způsobem. Dokonce na vývoj a stavbu linky na komponenty získala firma dotaci od Evropské unie. Jaký je výsledek? I když tahle auta nemají vnitřní monocoque, dokážou zvládnout přísné evropské nárazové normy. Auto přitom váží necelých 700 kg.
Pod přední kapotou pak pracuje přeplňovaný pětiválec Audi 2.5T s výkonem minimálně 284 kW. To slovo minimálně je důležité. Každé auto je totiž originál a výkon se tak pohybuje podle toho, jak ho mistr na dílně naladí.
Některý zákazník žádá větší výkon, jiný dává přednost masivnějšímu točivému momentu v nižších otáčkách. Všech sedmdesát zákazníků dostane volnou vstupenku na některé závody, bude se moct závodů i zúčastnit, dostanou kurz závodní jízdy. Ovšem auto stojí 163 636 eur, tedy asi 4 254 000 Kč.
GTO je extrém
Kdo nezná značku Donkervoort nebo model D8 GTO, tomu bychom měli tohle auto o hmotnosti 678 kg trochu představit. Třeba pro čtyřicáté výročí značky, které firma slavila minulý rok, vznikla limitovaná série D8 GTO-40. Ještě víc zhubla, uhlíkový kompozit byl úplně všude, dokonce i na přístrojovce, nebo z něj byly ráfky kol. Vylepšeno bylo prakticky všechno. Například nový speciální výfuk má na tlačítko ovládaný tlumič, takže buď může znít opravdu závodně, nebo si tiše příst, aby nerušil spící sousedy.
Auto zrychlí za 7,7 sekundy ne na stovku, ale rovnou na dvoustovku. Extrémně nízká hmotnost a těžiště posazené skoro u silnice znamená, že auto dokáže švihat zatáčky s neskutečným přetížením. Pokud byste tedy chtěli vědět to zrychlení na stovku, pak je to za pouhých 2,7 sekundy. Maximální rychlost je 280 km/h.
Auto má závodní geny vrostlé do každé součástky. Tak například brzdy značky Tarox mají šest pístků jak vpředu, tak vzadu. Takhle bychom mohli pokračovat komponent po komponentu.