Článek
Stokrát omleté pravidlo platí zima nezima, jeho nedodržování je příčinou velkého množství dopravních nehod. Při jízdě v zimě jezděte pomaleji (není ale třeba jezdit přehnaně pomalu, to zdržuje ostatní) a dávejte si větší odstupy od aut před vámi.
Na mokru je brzdná dráha zhruba 2x delší než na suché vozovce, na sněhu je 5x delší než na suchu, a na ledu je dokonce 10x delší než na letní vozovce.
Chybou je rovněž příliš spoléhat na elektronické strážce typu ABS či ESP. Ano, jde o velmi užitečné pomocníky, ale když jednoduše překročíte fyzikální zákony, žádná elektronika vám nepomůže.
Chybu dělá i ten, kdo se přespříliš spoléhá na pohon 4x4. Ten sice zlepšuje trakci, zázraky ale nedovede.
Jízdu na sněhu natrénujte |
---|
Najděte si opuštěné parkoviště nebo nepoužívané letiště a vyzkoušejte si, jak se auto chová, když prudce sešlápnete brzdu, zkusíte vyhýbací manévr nebo najedete příliš rychle do zatáčky. Pokud máte auto s pohonem 4x4 nebo zadním pohonem, užijete si na sněhu i spoustu zábavy. |
Nebo ještě lépe: přihlaste se do specializovaného kurzu. Pořádají je buď samotné automobilky (a jsou docela drahé), dobrou školu najdete i v sousedním Rakousku (Lungau). |
Pokud se vyhýbáte na sněhu či ledu překážce, netočte příliš volantem, stačí jenom malý úhel natočení - jinak je velká pravděpodobnost, že dostanete smyk. Důležité je také dívat se tam, kam chcete jet, nikoli na překážku, a zatočit volantem včas. Řidič by neměl reagovat na samotný smyk, ale o pár setinek vteřiny dříve.
Brzděte s rovnými koly
Vždy brzděte s rovnými koly, to platí i v létě, na sněhu je to obzvláště důležité. S brzdovým pedálem - pokud krizově nebrzdíte - pracujte lehce. U automobilů s motorem vpředu (naprostá většina modelů) můžete před zatáčkou mírně přibrzdit a přenést tak váhu dopředu. Auto o něco ochotněji zatočí.
Zejména při jízdě z kopce využívejte brzdění motorem (podřazujte dříve) a občas jemným přibrzděním snižujte rychlost vozidla.
Vyšlápněte spojku, nešlapejte na brzdu
Smyk můžete na silnici dostat v jakékoli situaci: při zrychlování, při brzdění nebo při průjezdu zatáčkou. Co dělat? Hlavní zásada: vyvarujte se prudkého sešlapování brzdového pedálu a rychlých pohybů volantem.
U modelů s předním pohonem se automobil valí dopředu a nereaguje na otáčení volantem. Je tedy nutné zvolna povolit plynový pedál a vyšlápnout spojku, čímž odpojíte hnací moment motoru a rovněž zabráníte jeho případnému zhasnutí. Přední kola by se měla „chytit“, pak je nebezpečí z velké části zažehnáno.
U automobilů s pohonem zadních kol a většiny čtyřkolek ustřelí „zadek“ a je naopak nutné dát volantem kontra, jinými slovy točit proti směru zatáčky (u levé zatáčky točíme volantem doprava). Zkušení řidiči čtyřkolek mohou při nedotáčivém smyku přidat plyn a nechat se „vytáhnout” ze zatáčky zadními koly - chce to hodně citu a nutnost je mít tuto techniku mnohokrát vyzkoušenou mimo běžné silnice.
Může se vám hodit na Garáž.cz