Článek
Manuální převodovky jsou v nových autech na ústupu už řadu let, ovšem spousta řidičských nadšenců je stále preferuje proto, že mohou mít nad autem o něco větší kontrolu.
Obecně se mluví o tom, že nástup elektromobilů na scénu pro ně bude znamenat konec; třebaže technicky je možné mít elektromobil s manuálem a Opel něco takového dokonce postavil, byť jako koncept, elektrický pohon nepotřebuje žádnou převodovku. Stačí mu jednostupňový reduktor, takže pohonné ústrojí je jednodušší, lehčí a levnější.
Report kanadské divize webu Automotive News ovšem říká, že to nemusí být elektromobily, kvůli kterým se manuální převodovky stanou kriticky ohroženým druhem. Může to podle něj přijít ještě dřív, a to kvůli bezpečnostním systémům nových aut.
Těch je čím dál víc jak v nabídce příplatků, tak i ve standardní a od roku 2022 dost možná i v povinné výbavě aut, alespoň v Evropě. Totiž, některé bezpečnostní systémy fungují s řazením, které má plně pod palcem elektronický mozek auta, lépe.
Řeč je hlavně o automatickém nouzovém brzdění až do zastavení, které je dnes běžné i v malých autech. To funguje tak, že pokud systém vyhodnotí iminentní riziko nárazu a řidič nereaguje, sám začne prudce brzdit a vůz tak nesrazí nevychovaného cyklistu či nepozorného chodce, či nenarazí do náhle zastavivšího auta vpředu.
Bez součinnosti řidiče, který by sešlápl spojkový pedál, tak tyto systémy musí kromě překonání kinetické energie auta překonat ještě motor. Ten je pomocí spojky pevně spojen s koly vozidla a u manuální převodovky umí bez sešlápnutí pedálu spojku rozpojit jen Hyundai a Kia se svou převodovkou iMT.
Test Subaru BRZ: Sbohem, budeš nám chybět
Report uvádí, že kanadská divize Subaru nenabízí balík bezpečnostních asistentů EyeSight pro auta s manuální převodovkou. V Česku Subaru naopak nenabízí žádné auto s manuální převodovkou; na webu sice stále visí ceník BRZ, ale u něj je dostupnost otázkou – už před rokem se hovořilo o konci importu do Evropy.
Řada značek nicméně – přinejmenším v Evropě – našla cestu, jak zkombinovat automatické nouzové brzdění s manuální převodovkou – volí cestu násilného zhasnutí motoru. Zastavení před překážkou je pro ně priorita a nastartovat zhasnutý motor není pro řidiče či elektroniku samotnou problém.
Můžeme se tak domnívat, že i v případě zavedení automatického nouzového brzdění jako povinnosti pro nová auta nebude počet aut s manuálními převodovkami v nabídce nějak razantně snížen, alespoň na evropském trhu.