Hlavní obsah

Ženeva 2019: Švédové představili budoucí nejrychlejší auto světa

Jmenuje se Koenigsegg Jesko a jeho osmiválec má se správným palivem vyšší výkon než šestnáctiválec Bugatti Chiron. A superlativy závodní verze údajného budoucího nejrychlejšího auta světa tím jen začínají.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Koenigsegg Jesko na ženevském autosalonu 2019

Článek

Titul nejrychlejšího silničního auta na světě aktuálně drží Koenigsegg Agera RS s rychlostí 444,6 km/h. Brzy ale má být tato meta překonána, a to dost výrazně – a nikým jiným než opět automobilkou Koenigsegg.

V Ženevě bylo představeno náčiní, které k tomu pomůže – novinka jménem Jesko, pojmenovaná po Jeskovi von Koenigseggovi, otci zakladatele automobilky Christiana. Superlativů je kolem něj tolik, že jeden neví, kde začít.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Koenigsegg Jesko na ženevském autosalonu 2019

Jesko není hybridní jako Regera, je nástupcem Agery RS a zvyšuje laťku jak u výkonů, tak i u komfortu. V kabině najdete kůži, alcantaru i elektrické ovládání sedaček, volantu a pedálů. Upraveno bylo i otvírání dveří – nyní vyjíždějí výš, abyste je neodřeli o obrubník.

Na Jesku, stojícím na výstavní ploše, nejvíc upoutá pozornost gigantické zadní křídlo. Pokud vás napadlo, že zrovna ono k rychlostnímu rekordu moc nepomůže, máte pravdu – tahle verze je určena spíš na závodní okruhy. Její karoserie generuje přítlak až 1400 kg. Pro srovnání – celé auto má pohotovostní hmotnost 1420 kg.

Foto: Koenigsegg 3x

Třebaže má být Jesko nejrychlejší na světě, uvnitř je komfortní.

Budete-li chtít dosahovat co nejvyšších rychlostí, je třeba objednat verzi Jesko 300 – podle mety 300 mil za hodinu, tedy 483 km/h, kterou má překonat. Ta bude mít menší křídlo, a tedy i menší aerodynamický odpor, a tak se na takovou rychlost dokáže dostat.

Stejný bude motor – vidlicový osmiválec o objemu pěti litrů, který při provozu na palivo E85 (85 % bioetanolu, 15 % benzínu) podává výkon 1600 koní a točivý moment 1500 Nm. Když E85 nebude k mání, lze natankovat i normální benzín, ovšem elektronika přiškrtí motor na 1280 koní.

Turbodmychadla jsou obrovská; aby byla eliminována prodleva po sešlápnutí plynu, tedy tzv. turbolag, vyvinul Koenigsegg systém, který na kompresor „vystřelí” dávku stlačeného vzduchu ze zásobníku a tak ho roztočí dřív než výfukové plyny.

Foto: Koenigsegg

Volič vypadá normálně, ale převodovka je inovativní.

O přenos síly na kola se stará převodovka, která má devět rychlostí a sedm spojek. Je označena LST (Light Speed Transmission) a může přeskakovat libovolný počet převodových stupňů.

Jinými slovy, při zadupnutí plynu do podlahy dokáže ihned přeskočit třeba z devítky na čtyřku. A kromě toho také váží jen 90 kg a je o půlku kratší než starší sedmikvalt Koenigseggu.

Foto: Koenigsegg

Koenigsegg Jesko

Máte o Jesko zájem? Pospěšte si, protože firma plánuje vyrobit jen 125 kusů. Podle dostupných informací je má prodávat za cenu od 3 milionů dolarů, tedy 68,5 milionu korun.

Související témata:

Výběr článků

Načítám