Článek
Platforma MEB na letošním ženevském autosalonu podpírá nejen Škodu Vision iV, ale také koncept Seatu, nazvaný el-Born. Ten má navíc do sériové výroby mnohem blíž - je to španělská verze Volkswagenu I.D. a na trh má přijít už příští rok.
Červené elektro-vajíčko se prvně ukázalo na tzv. VW Group Night, večírku koncernu Volkswagen v předvečer ženevského autosalonu. A na první pohled bylo jasné, že do sériové výroby nemá daleko. Je to poznat podle zrcátek - pokud na konceptu vidíte skutečná zrcátka, a nikoliv kamery, do série má většinou blízko.
Seat el-Born při osobním setkání působí živěji a snad i o chloupek sportovněji než zmíněný Volkswagen I.D. Vzadu si propůjčuje ideu červené linky od modelu Tarraco, ale dotahuje ji do konce - tady celá linka svítí. Zda tenhle detail dorazí i do sériové výroby, je samozřejmě zatím otázkou.
Má siluetu dost podobnou Volkswagenu I.D. - také připomíná malé MPV. Spolu s tím, jak jsou umístěna zpětná zrcátka, se dá očekávat dobrý výhled šikmo vpřed okolo A-sloupků - a to se nejen ve městě opravdu hodí.
V kabině zaujme absence tradiční kapličky přístrojového štítu, nikoliv nepodobně např. staršímu BMW i3 je tu jen malý displej. Zaujme také červenohnědá kůže na volantu i sedačkách.
Chcete další indicie o tom, že je el-Born jen krůček od sériové výroby? Podívejte se na páčky pod volantem a pedály. Páčky vypadají standardně použitelné a pedály snad rovnou pocházejí z nějakého již vyráběného Seatu.
Dojezd el-Bornu na jedno nabití má být až 420 km dle měřicího cyklu WLTP. Baterie má kapacitu 62 kWh a pomocí rychlonabíječky o výkonu 100 kW ji má být možné dobít z nuly na 80 % za 47 minut.
Výkon vozu je podle tiskové zprávy „až 204 koní”, což nám říká, že produkční verze el-Bornu bude k mání ve více variantách. Ta nejsilnější má zrychlit na stovku za 7,5 sekundy. Další detaily se jistě dozvíme později, jak se bude blížit datum uvedení do prodeje.