Článek
Britská automobilka nedávno avizovala, že představí levnější supersport. Jakkoliv komicky toto slovní spojení může znít, na ženevském autosalonu tahle hračka stojí. A na první pohled je takovou uhlazenou valkyrií.
Jmenuje se AM-RB 003 a oproti valkyrii je mnohem více orientovaná na skutečný svět než na závodní okruhy. Může připomenout třeba i Ford GT. Zůstává ale v rodině supersportů Astonu s motorem uprostřed.
Při vývoji byly použity technologie z formule 1 a také z valkyrie. AM-RB 003 je zatím jen koncept, ale i jeho produkční varianta bude mít aktivní aerodynamiku. Pod slupkou bude nový hybridní šestiválec, nikoliv V12.
„Je to destilovaná valkyrie, nikoliv zředěná,” komentuje design vozu Miles Nurnberger, šéfdesignér značky. „Design není tak extrémní, (...) ale některé nápady posouvá o krok dál,” dodává.
A jak to je řádově s cenou? AM-RB 003 má být levnější ve srovnání se zmíněným modelem Valkyrie, takže žádnou lidovku samozřejmě nečekejte. Obecně u těchto aut nebývají známy přesné ceny, ale u valkyrie se hovoří o ceně okolo 60 milionů korun. Můžeme jen spekulovat, že za novinku bude Aston Martin chtít o několik milionů méně, což ovšem pro běžného smrtelníka není rozdíl.
Modrozelený koncept oživuje jméno Vanquish
Druhým lákadlem na stánku Astonu je vůz, který nepozornému oku přijde totožný. Přesto je značně odlišný, a nejen barvou - je to koncept nazvaný Vanquish Vision. Jeho produkční verze bude v roce 2022 prvním skutečně sériově vyráběným supersportem Astonu s motorem uprostřed.
Je čtvrtým modelem v rodině supersportů s motorem uprostřed, po Valkyrii, Valkyrii Pro a AM-RB 003. „Má svůdnější a méně technický vzhled než valkyrie nebo AM-RB 003,” říká o něm Miles Nurnberger.
Ani zde zatím neznáme přesná technická data, víme jen, že v útrobách vozu bude vidlicový šestiválec z AM-RB 003, pouze bez hybridní dopomoci. A také že drahou karbonovou kostru svých drsnějších sourozenců vyměnil Vanquish za hliníkové šasi.
„Vanquish Vision Concept je bod, ve kterém se do sériové výroby dostávají věci, jež jsme se naučili v programech Valkyrie a AM-RB 003,” říká technický ředitel značky Max Szwaj. Do vysvětlování detailů se ale neponořil, alespoň prozatím.