Hlavní obsah

Zázrak z východu. Před 40 lety vyhrála Škoda mistrovství Evropy cestovních vozů

Jeden z největších úspěchů mladoboleslavské automobilky na poli okruhových závodů se potvrdil 27. září 1981. Škoda s modelem 130 RS po sedmi vítězstvích ve třídě získala mistrovský titul pro výrobce v tehdy nejpopulárnějším šampionátu závodních vozů vycházejících ze sériových automobilů.

Foto: Škoda Auto

Škoda 130 RS

Článek

Od roku 1976 byly v mistrovství Evropy cestovních vozů dvě cesty vývoje. Skupina 5, která počítala s drahými prototypy, brzy zanikla, kdežto vozy podle pravidel skupiny 2 se těšily velké popularitě. Byly totiž blíže sériovým vozům.

Závodní pole se skládalo z několika divizí podle objemu motoru, přičemž divize 1 stanovila maximální hranici objemu na 1300 cm3. Body do mistrovství v klasifikaci výrobců se udělovaly podle výsledků v dané divizi. Série tak byla atraktivní nejen pro konstruktéry velkých vozů, ale také pro výrobce sériových vozů s relativně malými motory, což byl právě případ škodovky.

Škoda Pick-up před 30 lety nasytila hlad po malých užitkových autech

AutoMoto

Z kupé 110 R s pohonem zadních kol a motorem vzadu vyvinuli model 130 RS. Vůz skupiny 2 byl homologován 1. května 1975 a slavil úspěchy na východoevropských okruzích, ale také na slavných rally.

V roce 1980 se vozy objevily na startu mistrovství Evropy cestovních vozů. V kategorii do objemu motoru 1,3 byla soupeřem Alfa Romeo, Fiat, později také Audi.

Z devíti závodů získaly škodovky sedm divizních vítězství. Protože se do celkového hodnocení započítávalo pouze sedm nejlepších výsledků, nasbírala Škoda maximální počet 140 bodů, stejně jako tři další výrobci z jiných divizí. Podle regulí se v takové situaci musel zohlednit lepší osmý výsledek. Česká značka tak nakonec obsadila celkové druhé místo.

Nová Škoda Fabia vstupuje na tuzemský trh. V předprodeji Češi nešetřili

AutoMoto

Na triumf musela počkat do příštího roku. Sezona 1981 se skládala z osmi závodů, z nichž většina se jela na 500 kilometrů, a všechny továrnou podporované týmy škodovky měly české posádky.

Všude vyhrály, teprve v závěrečném podniku v Zolderu 27. září 1981 Škoda ve své divizi nezvítězila, radovali se u Audi.

Do celkového hodnocení šampionátu se opět započítávalo pouze sedm nejlepších výsledků. Za sedm divizních vítězství získala Škoda celkem 140 bodů, stejně jako BMW v divizi 5. I tentokrát se zohledňoval osmý výsledek. Škoda použila třetí místo ze Zolderu, na které BMW nedosáhlo.

Foto: Škoda Auto

Škoda 130 RS

Nakonec tak titul výrobců v mistrovství Evropy cestovních vozů putoval do Mladé Boleslavi. Pro sezonu 1982 se v ETCC zásadně změnily technické předpisy a vůz 130 RS již nebyl způsobilý. Značka se v motoristickém sportu opět zaměřila na rally.

Související témata:

Výběr článků

Načítám