Článek
Dobře udržovaná ojetá auta existují, a pokud je vyčistíte a naleštíte, můžou vypadat jako nová. Jenže kilometrový proběh do tisícovky je i u ojetin špičkových značek jako Ferrari, McLaren, Bugatti nebo třeba Pagani naprostou vzácností. Tenhle Volkswagen Golf z roku 2002 nemá najeto tisíc kilometrů. Ani sto. Na displeji mu svítí číslo 8.
Je k mání v aukci Classic Sale at Silverstone, pořádané 31. července domem Silverstone Auctions ve Velké Británii a je to jeden z 900 benzínových golfů GTI 25th Anniversary, které tam byly prodány. Má tedy pochopitelně britskou registraci a volant vpravo.
Samotné auto tedy tak vzácné není, třebaže jako sběratelský kousek hodnotu má – tato edice golfu IV. generace přišla na svět v roce 2001 jako oslava 25. výročí původního golfu GTI. To nejdůležitější na něm je, že má najeto jen 8 mil, tedy 13 km. Přitom u takovéhoto auta by i 13 tisíc bylo považováno za nízký proběh.
Vůz má platnou MOT (tamní obdoba STK) až do června příštího roku, ovšem po vlastní ose s ním nový majitel odjet nemůže – stav jeho registrace je „vyňat ze silničního provozu”, což je obdoba našeho „depozitu”, vyřazení z evidence. Novému majiteli však stačí zaplatit silniční daň a může vesele jezdit.
Kolik za něj v aukci zaplatí, není známo – prodává se bez minimální ceny a web aukčního domu neuvádí ani odhad. Podle odborníků, citovaných britským zpravodajským webem Daily Mail, se tyto výroční kousky s běžným kilometrovým proběhem prodávají okolo 9 tisíc liber (270 tisíc korun) a tenhle by mohl změnit majitele za dvoj i trojnásobnou částku.
Tom Hanks prodává automobilového stařečka, cena se může vyšplhat pořádně vysoko
Nutno nicméně dodat, že takhle nízký kilometrový proběh může být i poukázka na problémy. Auta jsou stavěná na to, aby jezdila, a když nejezdí, řada jejich dílů, především ty, které jsou z gumy, stárnou. Stejně jako např. olejové náplně. Pokud tedy chcete auto uchovávat v garáži a nejezdit s ním, je dobré přeci jen alespoň jednou za dva či tři měsíce krátkou projížďku udělat. Anebo připravit sebe či následujícího majitele na potenciálně náročný a drahý servis.