Článek
O jakých motorizacích se pro nové škodovácké kupé uvažuje?
Tak ono teoreticky je možné do něj dát vše, co funguje na této platformě. Ale teď neřešíme otázku, zda to bude, nebo nebude a s jakými motory. Jde spíš o to, ukázat zdravé pokračování značky ve vývoji po všech stránkách. Dlouhodobým cílem a možná i snem Škodovky bylo vyrobit produkt v tomto segmentu. Myslím, že se můžeme těšit z toho, že jsme se v tom posunuli, a uvidíme, jak se to dál vyvine v budoucnosti.
Posledním čistým kupé byl model Rapid v osmdesátých letech, studie Tudor se nerealizovala. Nemáte pocit, že kupé značce chybí?
Typické třídvéřové kupé je určitě velmi atraktivní, ale stále velmi kompromisní řešení. V dnešní době se z pohledu Škodovky otevírá mnohem atraktivnější cesta pětidvéřového kupé. Funkcionalita a komfort, který člověk přidáním dalších dveří získává, jsou enormní. Samozřejmě jsou fanoušci třídvéřových kupé, kteří mají další dveře za zbytečné. Nic proti tomu, ale my si myslíme, že tohle je ten správný směr. Samozřejmě že tohle auto není jen nějaký náhodný směr, který ukazujeme. Je to také trochu ukázka toho, jakým způsobem se budou dál naše auta vyvíjet.
Na který prvek VisionC jste nejvíc hrdý?
Já jsem hrdý na to, že se nám podařilo skloubit dvě stránky. Aby estetika nebyla na úkor funkcionality. A ta dravost, kterou to auto vyzařuje, má ještě stále elegantního ducha, nepůsobí agresivně. Pro Škodu jako pro značku není jakákoliv agresivita to pravé.
Ačkoliv VisionC patří do segmentu sportovnějších aut, je pro nás důležité, aby mělo stále DNA Škodovky. Má čtyři sportovně orientovaná sedadla, ale nechceme to auto prezentovat čistě přes sportovní stránku, v podstatě jde spíš o to, ukázat eleganci a dynamiku a náš pohled na tento segment. Nepřevládají tu jen vyloženě sportovní prvky. Je to spíš elegantně laděné auto.
Například nemá vůbec viditelné výfuky.
To je schválně, abychom neukazovali prvoplánově, že má mnoho koní, protože to auto, které teď ukazujeme a budeme ukazovat v Ženevě, bude trošičku jinak orientované. Spíše na ekologii a podobně. Výfuky nebudou vidět u žádného z nových modelů Škoda, podřídí se čistotě tvarů. Až na výjimky tvořené modely RS s nejsilnějšími motory, kde to bude jako decentnější prvek, který ukáže, že jde o sílu.
Ale nejde nám o to, aby člověk řešil v první řadě techniku, u nových modelů už ani nezdůrazňujeme popisy motorů, i když by to určitě mělo své opodstatnění. Ale dnes jde hlavně o to, že si člověk kupuje atraktivní auto. A i ten slabší motor je dost výkonný.
Jsou tu i takové ty malé vychytávky: protáčecí opěrky hlavy, chytré háčky v kufru. Prostě věci, které ke Škodovce patří. Dokonce i taková maličkost jako slavná škrabka. Je tam.
Dřívější modely nesly spíše zaoblené tvary, například dosluhující fabie. Teď se v koncernu VW uplatňují ostře řezané tvary a prolisy. Bude to nadále směr i u dalších modelů značky? A vrátíme se za pár let zase k oblinám?
V životě je to tak, že nic netrvá věčně. Člověk hledá změnu. Je to úplně přirozený cyklus života, kde vždy po kruhu přijde čtverec, aby byl zase atraktivní kruh. To je normální proces, který funguje nejen v designu. Je to vždy touha po něčem, co člověk momentálně nemá. Když je najednou nadbytek toho, po čem člověk toužil, tak začne podvědomě toužit po něčem jiném.
Jaké máte pocity, když vidíte, kolik lidí jezdí v autech, na jejichž vývoji jste se podílel? Vnímáte ten úspěch i na jiné rovině, než je ekonomický přínos firmě?
Určitě. Je to fantastický pocit. Ta jiná rovina je totiž to, co motivuje. Ta ekonomická stránka, to je víceméně profesionální část, svým způsobem zodpovědnost, aby člověk zajistil firmě produkty, které jí budou dávat budoucnost. To je povinnost.
Ale samozřejmě je to mnohem krásnější, když víte, že děláte výrobky, o kterých víte, že jsou vyvíjeny s nadšením, a že se snažíte s tím předat i něco osobního. Pro mě bylo také důležité pracovat na něčem, co bude české. Co bude působit jinak než třeba auta německá nebo z jiných zemí. Jakékoliv auto, na kterém pracujete a děláte to s nadšením, tak je to kvůli tomu, aby to auto později dál těšilo někoho dalšího. Ne kvůli tomu, abyste jen odvedl svou práci. To by bylo velmi plytké.
Jak budou podle vás vypadat auta za deset dvacet let?
Tak za deset, to není až tak dlouhá doba. To je v podstatě to, na čem pracujeme teď. Když začneme, tak trvá čtyři roky, než je auto hotové. A když jdou na trh, tak ještě dalších šest až osm let platí za nová auta. A ještě dalších dvacet let nás budou doprovázet v provozu.
Takže si myslím, že až tak radikálně se podstata auta nezmění. Je to funkčně orientovaný produkt se svými zákonitostmi, které se jen kvůli tomu, že přichází například elektromotor, v principu nemají proč měnit. Mohou to být marketingové tahy, ale když už je ten produkt jednou chutný, můžete ho nanejvýš navrch pocukrovat.