Článek
Evropa a Severní Amerika mají v poslední době menší zájem o nová auta, hlásí výrobci. Podle analytiků přibývá důkazů, že spotřebitelé si kvůli rostoucí inflaci nechávají hotovost na nezbytné věci. Ačkoli některé luxusní značky, například Ferrari a Mercedes-Benz, zvýšily výhled prodeje kvůli přetrvávající vysoké poptávce po špičkových modelech, vyhlídky pro většinu odvětví jsou chmurnější, napsala agentura Reuters.
Čekací lhůty na nové objednávky se zkracují, protože se snižuje počet objednávek. A to i přesto, že výroba je pomalejší než obvykle a dodávky jsou výrazně nižší než loni, uvádí vedoucí pracovníci z odvětví. „Ubývá nových objednávek,“ konstatoval ve středu při zveřejnění výsledků hospodaření šéf německého výrobce vozů BMW Oliver Zipse. Poukázal přitom hlavně na Evropu.
Výrobci automobilů dosud zachovávali své marže zvyšováním cen, ale prudký nárůst inflace v Severní Americe a Evropě by mohl ztížit přenášení rostoucích nákladů, píše Reuters.
Průměrná cena ojetých aut v prvním pololetí stoupla téměř o pětinu
„Poptávka klesá,“ řekl minulý týden finanční ředitel koncernu Volkswagen Arno Antlitz. Dodal nicméně, že knihy objednávek pro nadcházející měsíce jsou stále plné. „Varovné signály se týkají Evropy a Severní Ameriky, méně již čínského regionu,“ uzavřel. Čína je největším automobilovým trhem světa, druhým největším jsou Spojené státy.
Inflace v Evropě a Spojených státech v posledních měsících prudce vzrostla a centrální banky varovaly, že vrcholu může dosáhnout až za několik měsíců. To způsobilo pokles spotřebitelské a podnikatelské nálady.
Údaje internetových prodejců automobilů a aukčních platforem vykazují zpomalení poptávky od března letošního roku, uvedl analytik Philip Nothard ze společnosti Cox Automotive.
Koupě ojetého auta má svá rizika. Lze je snížit vhodnou přípravou
„Budeme se potýkat s tím, jak nákup automobilu zatěžuje rozpočet domácností,“ konstatoval minulý měsíc šéf automobilové skupiny Stellantis Carlos Tavares. Prozatím hodlá tento čtvrtý největší výrobce aut na světě pokračovat v přenášení vlastních rostoucích nákladů na spotřebitele. To nemůže trvat věčně. „Zvyšování cen má své meze,“ řekl Tavares.
Americká automobilka Ford zvažuje návrat k systému slev a pobídek, od kterého loni upustila kvůli narušeným dodavatelským řetězcům. „To je do budoucna pojišťovací ventil,“ řekl finanční ředitel automobilky John Lawler.