Článek
Škoda Auto očekává, že se letos v Evropě začne přibližovat k objemu výroby před koronavirovou krizí. V roce 2019 vyrobila kolem 850 tisíc vozů značky Škoda a 100 tisíc aut značky Seat. Loni to bylo jen za značku Škoda o zhruba 200 tisíc vozů méně.
Situace kolem nedostatku polovodičů by se měla u Škodovky i celého koncernu Volkswagen zklidnit ve druhém pololetí letošního roku. V současnosti jsou ale s dodávkami čipů stále ještě problémy. Na setkání s novináři to řekl člen představenstva Škody pro oblast nákupu Karsten Schnake.
Na konci roku bude podle něj globální automobilový průmysl v situaci, kdy se automobilkám podaří dokončit zhruba 7 až 8 milionů vozidel, pro které během koronavirové krize nebylo možné opatřit u subdodavatelů čipy.
Škoda začala vyrábět Enyaq Coupé
Nedostatek čipů se naplno projevil loni poté, co automobilky v roce 2020 kvůli koronaviru nevyrobily zhruba 15 milionů z roční produkce 80 milionů vozů a neodebraly odpovídající množství polovodičů. Některé vozy potřebují kolem 2000 až 3000 čipů, ale bohatě vybavené modely obsahují až 8000 polovodičů. Výrobci čipů se proto obrátili na producenty počítačů a telekomunikačních zařízení, kteří výrobu neomezovali a čipy poptávali.
„Situace se postupně zlepšuje. Stále vyrábíme nedokončené vozy, do kterých potřebné součástky následně doplníme. Loni takto u Škody čekalo na dokončení 40 až 45 tisíc vozidel, letos je to řádově deset tisíc vozů, ale situace se každý den mění,“ uvedl Schnake.
Výroba aut v Česku klesla o desítky procent
Kvůli čipové krizi v koncernu Volkswagen založili projekt Compass, v jehož čele stojí právě Schnake. Jeho tým řeší operativní a strategické zajištění dodávek polovodičů na další čtyři roky až pět let. Řeší strategické řízení nákupů komponent, ale i čipů.
„Spolupracujeme s partnery z polovodičového průmyslu a můžeme si je nejen nakoupit, ale získáváme i důležité interní informace přímo z polovodičového průmyslu. Z nich se dozvídáme, že se sklady opět plní a že se opět čipy dostávají na trh. U mnoha typů vidíme navyšování kapacit na roky 2022 a 2023,“ dodal Schnake.
Koncern Volkswagen se podle něj zřejmě nebude přímo podílet na výrobě mikroprocesorů, ale jde cestou návrhu vlastní architektury polovodičů, které si nechá vyrobit u dodavatelů a bude je využívat v budoucí generaci svých vozidel.