Hlavní obsah

Výroba aut se letos přiblíží době před covidem, očekává automobilka Škoda

Problémy ve výrobě nových aut kvůli nedostatku čipů mají ustávat v druhé polovině letošního roku, takže by se výroba aut mohla dostat na předcovidová čísla. Výrobci čipů údajně navyšují kapacity na letošní i příští rok.

Foto: Škoda Auto

Výroba Škody Fabia (Ilustrační foto)

Článek

Škoda Auto očekává, že se letos v Evropě začne přibližovat k objemu výroby před koronavirovou krizí. V roce 2019 vyrobila kolem 850 tisíc vozů značky Škoda a 100 tisíc aut značky Seat. Loni to bylo jen za značku Škoda o zhruba 200 tisíc vozů méně.

Situace kolem nedostatku polovodičů by se měla u Škodovky i celého koncernu Volkswagen zklidnit ve druhém pololetí letošního roku. V současnosti jsou ale s dodávkami čipů stále ještě problémy. Na setkání s novináři to řekl člen představenstva Škody pro oblast nákupu Karsten Schnake.

Na konci roku bude podle něj globální automobilový průmysl v situaci, kdy se automobilkám podaří dokončit zhruba 7 až 8 milionů vozidel, pro které během koronavirové krize nebylo možné opatřit u subdodavatelů čipy.

Škoda začala vyrábět Enyaq Coupé

AutoMoto

Nedostatek čipů se naplno projevil loni poté, co automobilky v roce 2020 kvůli koronaviru nevyrobily zhruba 15 milionů z roční produkce 80 milionů vozů a neodebraly odpovídající množství polovodičů. Některé vozy potřebují kolem 2000 až 3000 čipů, ale bohatě vybavené modely obsahují až 8000 polovodičů. Výrobci čipů se proto obrátili na producenty počítačů a telekomunikačních zařízení, kteří výrobu neomezovali a čipy poptávali.

„Situace se postupně zlepšuje. Stále vyrábíme nedokončené vozy, do kterých potřebné součástky následně doplníme. Loni takto u Škody čekalo na dokončení 40 až 45 tisíc vozidel, letos je to řádově deset tisíc vozů, ale situace se každý den mění,“ uvedl Schnake.

Výroba aut v Česku klesla o desítky procent

AutoMoto

Kvůli čipové krizi v koncernu Volkswagen založili projekt Compass, v jehož čele stojí právě Schnake. Jeho tým řeší operativní a strategické zajištění dodávek polovodičů na další čtyři roky až pět let. Řeší strategické řízení nákupů komponent, ale i čipů.

„Spolupracujeme s partnery z polovodičového průmyslu a můžeme si je nejen nakoupit, ale získáváme i důležité interní informace přímo z polovodičového průmyslu. Z nich se dozvídáme, že se sklady opět plní a že se opět čipy dostávají na trh. U mnoha typů vidíme navyšování kapacit na roky 2022 a 2023,“ dodal Schnake.

Koncern Volkswagen se podle něj zřejmě nebude přímo podílet na výrobě mikroprocesorů, ale jde cestou návrhu vlastní architektury polovodičů, které si nechá vyrobit u dodavatelů a bude je využívat v budoucí generaci svých vozidel.

Související články

Škoda spustila výrobu nové fabie

Škoda začala tento týden vyrábět čtvrtou generaci modelu Fabia. Mladoboleslavská automobilka byla pro tento účel zásadně upravena.

Výběr článků

Načítám