Hlavní obsah

Vynucování elektromobilů ohrožuje kvalitu aut i pracovní místa, říká šéf koncernu Stellantis

Automobilky potřebují podle Carlose Tavarese, šéfa koncernu Stellantis, čas na vývoj a testování. Tlak na co nejrychlejší přechod na elektromobilitu ohrožuje kvalitu aut a může znamenat ztráty pracovních míst, protože vyrobit elektromobil je o 50 % dražší než konvenční auto.

Foto: Christophe Ena, ČTK/AP

Carlos Tavares

Článek

Generální ředitel automobilového gigantu Stellantis Carlos Tavares se nechal slyšet, že externí tlak na automobilky, který požaduje zrychlení přechodu na elektrická vozidla, ohrožuje jak pracovní místa, tak i kvalitu výrobků. Důvodem jsou vyšší náklady na stavbu elektrického auta; dle Tavaresových slov na konferenci pořádané agenturou Reuters jsou náklady „nad limity“.

„Jak bylo rozhodnutí o elektrifikaci uvaleno na automobilový průmysl, znamená padesátiprocentní zvýšení nákladů oproti konvenčním autům. Neexistuje způsob, jakým můžeme přenést toto zvýšení nákladů na zákazníky, protože většina střední třídy si to nebude moci dovolit,“ říká manažer.

Stellantis chystá elektrickou platformu pro příští Maserati Ghibli a Quattroporte

AutoMoto

Možnosti pro automobilky jsou podle Tavarese zdražit auta a prodávat jich méně, nebo si snížit marže. Tyto cesty ale obě znamenají šetření a vedoucí odborů evropských i amerických už varovali, že kvůli tomu mohou přijít o práci desítky tisíc lidí.

Podle Tavarese potřebují automobilky čas na testování. Tlak na zrychlení procesu „jednoduše bude kontraproduktivní. Povede k problémům s kvalitou i ke spoustě dalších problémů.“ A vskutku podle průzkumu organizace Consumer Reports patří zejména elektrická SUV k podprůměrně spolehlivým autům.

Elektrická SUV patří podle průzkumu k nejméně spolehlivým autům

AutoMoto

Po stránce počtu pracovních míst ovšem existují i odlišné názory. Herbert Diess, šéf koncernu Volkswagen, se nechal slyšet, že desítky tisíc pracovních míst by stál naopak pomalý přechod na elektromobilitu. Hovořil nicméně zejména o konkurenceschopnosti wolfsburské továrny Volkswagenu ve světle rostoucí fabriky Tesly u Berlína, kde má polovina zaměstnanců vyrábět zhruba dvě třetiny toho, co Wolfsburg.

Tavares říká, že Stellantis bude s rostoucími náklady na elektromobilitu bojovat snahou o lepší efektivitu výroby. Navrhuje ale také, aby se snahy vlád stran snížení emisí skleníkových plynů zaměřily na energetický sektor a také na budování dobíjecí infrastruktury pro elektromobily.

Související články

Výběr článků

Načítám