Článek
V červenci přišly další dva soudní verdikty, podle nichž koncern musí odškodnit majitele dotčených automobilů značek Volkswagen, Audi, Seat a Škoda.
Uplatňujeme nároky za 6747 zákazníků, částka dosahuje 1,484 miliardy.
V italských Benátkách soud rozhodl, že Volkswagen musí zaplatit více než 63 tisícům domácích vlastníků vozů celkem 200 milionů eur (5,1 miliardy Kč). Pro každého to znamená odškodnění 3000 eur (76 300 korun). Koncern se proti rozhodnutí soudu odvolal.
K zaplacení odškodného byl VW nedávno odsouzen rovněž v Nizozemsku, kde má vyplatit 150 tisícům majitelů buď 3000, nebo 1500 eur podle toho, zda kupovali nové, nebo ojeté vozy.
Volkswagen musí majitelům vozů z dieselgate uhradit i úroky z půjček
Celkem má vyplacená částka dosáhnout 225 až 450 milionů eur (až 11,44 miliardy Kč). A další soud se příští rok chystá v Belgii.
V ČR žaloby za více než dvě miliardy
Žalobu na Volkswagen podali také majitelé vozů koncernu v Česku, soudy však zatím o odškodném nerozhodly. V ČR se prodalo asi 165 tisíc problémových vozidel.
„V rámci emisního skandálu žádáme náhradu škody pro poškozené české zákazníky, a to formou odškodného ve výši 220 000 Kč za každé auto s instalovaným podvodným softwarem,“ sdělil Právu zástupce iniciativy Safe Diesel Petr Tošek.
Jedná se podle něho o ekvivalent odškodnění, které v USA dobrovolně Volkswagen zaplatil poškozeným zákazníkům. „Aktuálně uplatňujeme nároky za 6747 zákazníků, žalovaná částka tak dosahuje 1,484 miliardy korun,“ dodal.
Situace v západní Evropě je podle něho taková, že prakticky všechny soudy uznávají vinu koncernu Volkswagen a dochází k odškodňování nebo mimosoudním dohodám s VW.
Volkswagen bude žádat odškodné po bývalém šéfovi koncernu a řediteli Audi
„Již dříve v Německu Volkswagen odsouhlasil výplatu 34 000 až 159 000 Kč každému poškozenému zákazníkovi,“ podotkl Tošek.
Podobně tuzemská iniciativa Diesel Gate věří, že zákazníci mohou získat náhradu 125 tisíc korun za jeden vůz. Registruje sedm tisíc přihlášek a po VW tak žádá asi 875 milionů korun.
Akcionáři Volkswagenu koncem července schválili dohodu o vyřešení nároků vůči čtyřem bývalým vedoucím pracovníkům, které souvisejí s emisním skandálem.
Koncern na základě dohody získá odškodné 288 milionů eur (7,4 miliardy Kč). Drtivou většinu dohodnutého odškodného, 270 milionů eur, získá firma z pojištění odpovědnosti pracovníků. Zbytek doplatí sami exmanažeři.
Bývalý šéf koncernu Martin Winterkorn zaplatí 11,2 milionu eur (285 mil. Kč), bývalý šéf divize Audi Rupert Stadler 4,1 milionu eur (104 mil. Kč), bývalý šéf technického vývoje Audi Stefan Knirsch milion eur (25,4 mil. Kč) a bývalý člen představenstva divize Porsche Wolfgang Hatz 1,5 milionu eur (38 mil. Kč).
Volkswagen loni nesplnil emisní cíle EU, hrozí mu pokuta
Německý koncern však zdaleka nebyl jediným, koho se skandál dotkl. Dopadl i na další automobilky od Daimleru přes Fiat Chrysler, francouzský Renault, firmu Opel nebo automobilku PSA.
Dalších 875 milionů eur (22,6 miliardy Kč) uložila navíc nedávno Evropská komise zaplatit automobilkám Daimler, BMW, Volkswagen, Audi a Porsche za to, že podle ní vytvořily kartel, aby omezily vývoj a zavádění systémů kontroly emisí osobních aut. Daimler se pokutě vyhnul, protože na existenci nezákonné spolupráce upozornil. Volkswagen, který má platit přes 500 milionů eur (12,7 miliardy Kč), zvažuje, že se odvolá.
Upravili miliony aut |
---|
Volkswagen přiznal manipulaci s údaji o oxidu dusíku v r. 2015. |
Učinil tak v reakci na obvinění amerických úřadů. |
VW připustil, že software umožňující manipulaci instaloval do 11 milionů naftových aut. |
Emise těchto vozů potom při testech ukazovaly výrazně nižší než skutečné hodnoty. |