Článek
Zase tak převratná novinka to není, protože jako základ byl vybrán klasický Space Up!, ale technika pohonu je už velmi zajímavá.
Více tepla, více energie
Tam, kam normálně oko nevidí je totiž mohutný systém vodíkového pohonu palivovými články. Ty mají vysokoteplotní charakteristiku, což znamená, že jsou menší a účinnější.
Současné palivové články jsou provozovány v takzvaném nízkoteplotním poli. Na membránách, kam vstupuje vodík, aby chemickou reakcí s kyslíkem vytvořil elektrický proud, je dosud pouze nízká teplota pracovního média. Pokud by se totiž zvýšila, přestane docházet k chemické reakci a membrány se naruší.
Proto se musí vozidla s tímto pohonem "tahat" s ohromnými chladícími systémy, které jsou dokonce větší, než mají turbodieselové motory. Navíc nízkou teplotou dochází k vysoušení membrán, takže musejí být uměle zvlhčovány.
:. Instalací palivových článků pod podlahu by se zenšil prostor pro cestující. Proto musela být zvýšena střecha vozu. (Foto: Volkswagen. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti.)
Nový systém Volkswagenu však zvýšil pracovní teplotu na 120 °C. Díky nové konstrukci palivových článků tak nedochází k degeneraci chemického procesu a membrán. Vysoká teplota, při níž se odpařuje chemickým procesem vytvořená voda, automaticky membrány zvlhčuje. Vysoká teplota navíc nepotřebuje tak nákladné a rozměrné chladící zařízení.
Elektromotor je bez emisí
Chemická reakce vodíku s kyslíkem je naprosto ekologická, protože výsledkem je elektrická energie a čistá voda. Elektřina je využívána pro pohon elektromotoru o výkonu 45 kW, který má maximální otáčky 10 000 ot./min. Nejvyšší točivý moment je 120 N.m.
:. Volkswagen Space Up! Blue (Foto: Volkswagen. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti.)
Volkswagen Space Up! Blue, i přes celkem vysokou hmotnost automobilu zapříčiněnou velmi hmotným poháněcím ústrojím, dokáže slušně zrychlovat. Stokilometrovou rychlost s pevným startem pokoří za 13,7 s a maximální rychlost je 120 km/h.
Dojezd vozu se skládá ze dvou částí. Pokud jsou Li-Ion akumulátory plně nabity (dají se nabíjet ze sítě), dokáže na ně Space Up! jet až 100 km. Na plné nádrže vodíku (3,3 kg) pak vyvine tolik energie, která "utáhne" vůz dalších 350 km.