Článek
Nový passat stojí na úplně nové modulární platformě MQB, v závislosti na motorizaci zhubnul až 85 kilogramů, rozvor je delší o 79 mm a v nabídce jsou výhradně přeplňované motory. Benzínový šestiválec z nabídky zmizel, základní motorizací je benzínová jedna-čtyřka (92 kW/125 k). Poprvé je v nabídce plug-in hybrid.
Sedan má vnější délku 4767 mm, a je tedy o 2 mm kratší než předchůdce. Rozvor byl prodloužen o 79 mm na 2791 mm. Přední kola se přitom posunula o 29 mm směrem dopředu, zadní kola o 17 mm dozadu (interiér je o 33 mm delší).
Výsledkem jsou kratší převisy karosérie (vpředu o 67 mm, vzadu o 13 mm). Passat je zároveň o 14 mm nižší (1456 mm) a o 12 mm širší (1832 mm). Kombi nabízí objem 650 litrů, o 47 litrů více než dosud.
Deset motorů v nabídce
Benzínové motory zahrnují 1.4 TSI naladěné na 125 koní (92 kW) nebo 150 k (110 kW). Dalšími motory na benzín jsou 1.8 TSI naladěné na 180 k (132 kW). Vrcholem je pak dvoulitr se dvěma výkonovými verzemi – 220 k (162 kW) a 280 k (206 kW).
Zapomenout nesmíme na plug-in hybrid. Půjde o verzi s benzínovým motorem 1.4 TSI, kterému bude pomáhat elektromotor. Celkový výkon obou jednotek činí 211 koní, dojezd čistě na elektrický pohon bude padesát kilometrů.
Dieselové motory jsou čtyři: 1.6 TDI – 120 k/88 kW, 2.0 TDI – 150 k/110 kW, respektive 190 k (140 kW). Vrcholem je pak nově vyvinutý motor se zdvihovým objemem 2,0 litru a přeplňováním dvěma turbodmychadly, který dosahuje nejvyššího výkonu 176 kW/240 k. Velmi zajímavý točivý moment 500 Nm má řidič k dispozici při 1750 otáčkách.
Pro každou variantu motoru je na přání k dispozici dvouspojková převodovka (DSG), pro některé motory šestistupňová přímo řazená převodovka.
Hi-tech interiér
Namísto klasických ukazatelů (rychloměr, otáčkoměr atd.) jsou nyní všechny ukazatele – kromě těch nutných z hlediska bezpečnosti – virtuální. Displej je velký 12,3 palce a nabídne rozlišení 1440 x 540 pixelů. Nový passat bude prvním volkswagenem, který bude možné objednat také s průhledovým displejem (Head-up Display), který promítá důležité informace (rychlost, pokyny z navigace) do zorného pole řidiče.
Premiérou ve volkswagenech je rovněž systém MirrorLink. Ten umožňuje používat aplikace chytrého telefonu s operačním systémem Android. Vylepšený bude rovněž kamerový systém Area View (poprvé se představil v touaregu). Ten používá čtyři kamery, uložené v zadním víku (1), vnějších zpětných zrcátkách (2) a masce chladiče (1). Výsledkem je pohled na displeji z ptačí perspektivy, což oceníte kupříkladu při parkování.
K parkování se váže ještě světové prvenství – nový passat jako jediný na světě obsahuje podporu pro couvání s přívěsem. Systém se jmenuje Trailer Assist a umí samočinně zacouvat i s přívěsem na požadované místo.
Prodej od července, v Německu od 700 000 korun
Na významný světový autosalon Volkswagen se světovou premiérou čekat nebude, prodej své novinky zahájí na prvních trzích začátkem července. V Česku bude možné nový passat objednávat na přelomu července a srpna, ceny pro náš trh zatím zveřejněny nebyly, německé začínají na částkách 25 875 eur (asi 700 000 korun, sedan) a 25 950 eur (kombi).
Volkswagen uvede nový passat na trh, stejně jako předchůdce, ve třech výbavových liniích – Trendline, Comfortline a Highline. Velmi podobnou techniku jako passat bude mít i superb třetí generace. Ten se poprvé ukáže v březnu na ženevském autosalonu.