Článek
Dosud nejmenší elektromobil značky Volkswagen na platformě MEB dostane v roce 2025 menšího sourozence. Na autosalonu IAA v Mnichově se ukázal v podobě konceptu ID.Life.
Vozítko o trochu menší než polo má také čtvery dveře a na rozdíl od ID.3 docela vysokou a hranatou kapotu. To proto, že právě tady je elektromotor – ID.Life má pohon přední nápravy, třebaže stojí na platformě MEB. To ovšem znamená rozvor náprav 2650 mm, což je na auto délky 4091 mm vážně hodně. Díky němu je na palubě úctyhodné množství prostoru.
Elektromotor, který koncept pohání, má 234 koní a 290 N.m. Zda se takováto čísla dostanou i do sériové výroby, např. jako vrcholná verze GTX, můžeme zatím jen spekulovat. Vozu v každém případě mají zaručit zrychlení na 100 km/h za 6,9 sekundy a maximálku – dost možná uměle omezenou – 180 km/h.
Jelikož je ID.Life prozatím konceptem, jsou na něm docela odvážná technická řešení. Třeba střecha a kapota jsou látkové, zákazníci budou mít na výběr z různých vzorů látky, a střechu je možné odepínat pro jízdu skoro jako v kabrioletu. Dveřní okna jsou bezrámová, ale B-sloupky a rám pátých dveří s C-sloupky zůstávají na místě.
V interiéru se většina ovládacích prvků soustředí na volant a jeho nejbližší okolí. Přístrojový štít a centrální displej tu není proto, že tyto funkce má obstarávat mobil či tablet řidiče, magneticky uchycený doprostřed palubní desky. Mobil nebo tablet ukazuje i rychlost jízdy či ovládá klimatizaci.
Tímto způsobem má řidič vždy k dispozici např. i všechnu svou hudbu nebo seriály v nějaké streamovací službě. K čemu mu budou v autě seriály? Koncept ID.Life obsahuje 34” plátno, které se vysouvá z palubní desky. Na tom je možné si kdekoliv pustit oblíbený seriál, např. při čekání na dobití baterie.
Ta má u konceptu hrubou kapacitu 62 kWh a má stačit na 400 km dojezdu. Vůz samozřejmě podporuje rychlonabíjení a s dostatečně výkonnou nabíječkou a zahřátou baterií lze dobít energii na 163 km dojezdu během 10 minut.
Za zmínku stojí také výsuvné kamery po stranách, které zastávají funkci zpětných zrcátek, nebo kapsa na dveřích na smartphone s vestavěnou bezdrátovou nabíječkou.
Objem zavazadelníku je v základu 333 litrů, ovšem sklopením zadní lavice a pravé přední sedačky se jde dostat až na 1285 litrů. Nějaký úložný prostor je i pod přední kapotou, a to o kapacitě 68 litrů + osmilitrový box na nabíjecí kabel.
Generální ředitel značky Volkswagen Ralf Brandstätter při představování ID.Life uvedl, že ho dostanou i značky Škoda a Cupra. Zda se ovšem díváme na předobraz fabie páté generace, na to je příliš brzy spekulovat.
A co cena? Vývojovým cílem Volkswagenu je nabídnout produkční verzi ID.Life od zhruba 20 tisíc eur v Německu, tedy asi 508 tisíc korun. Do uvedení na trh v roce 2025 se toho ale může ještě hodně změnit jak po stránce parametrů, tak po stránce ceny.