Hlavní obsah

Volkswagen loni dodal na trh méně vozů, letošek má být také náročný

Kmenové značce automobilového koncernu Volkswagen loni klesl prodej aut o osm procent na 4,9 milionu kusů. Firma to uvedla na své tiskové konferenci, přenášené online. Na rozdíl od stejnojmenného mateřského koncernu ale značka nechce kvůli nejistotě poskytnout výhled na celý letošní rok.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Volkswagen (Ilustrační foto)

Článek

Samostatná značka Volkswagen, nikoliv celý koncern, za rok 2021 prodala o 8 % méně aut - celkem 4,9 milionu kusů. Jejím největším trhem byla Čína - mimo ni se loni prodalo „pouze“ 2,7 milionu aut, což je také meziroční pokles.

Důvodem byla zejména čipová krize, tedy nedostatek polovodičů do aut na světových trzích, se kterým se potýkaly všechny automobilky do různé míry. I přes ni a přes pokles prodaných aut však tržby Volkswagenu meziročně vzrostly o sedm procent na 76,1 miliardy eur (1,9 bilionu korun).

Na vyšších tržbách má zásluhu prodej aut s vyšší marží, ale podle Alexandra Seitze, finančního ředitele firmy, také nižší strategické investice v roce 2021 oproti roku 2020. O dvě miliardy na 2,5 miliardy eur (62,16 miliardy korun) se zvýšil i provozní zisk, na čemž měly zásluhu Ameriky. Dohromady v Jižní i Severní Americe byla značka v roce 2020 ve ztrátě, v roce 2021 už ale v zisku.

Foto: Volkswagen

Volkswagen Nivus

Pablo di Si, prezident brazilské divize Volkswagenu, to odůvodňuje snižováním fixních nákladů a také velkým zájmem o crossovery Nivus a T-Cross na tamním trhu. Zmínil také, že v Jižní Americe značka pracuje na vývoji biopaliv, která jsou schopná nahradit benzín a naftu a v metrice „well to wheel“, tedy od zdroje surovin pro výrobu paliva po jízdu auta, znamená snížení emisí CO2 o 90 % oproti konvenčním palivům.

V USA se podle Scotta Keogha, prezidenta Volkswagen USA, prodalo 375 tisíc volkswagenů, z čehož 70 % byly vozy SUV. Nejlákavější pro tamní zákazníky byly modely Atlas a Atlas Cross Sport, které stojí na platformě MQB. Keogh také uvedl, že 90 % amerických zákazníků modelu ID.4 má elektromobil poprvé a že se výroba tohoto modelu pro americký trh bude přesouvat do závodu v Tennessee.

Foto: Volkswagen

Volkswagen Atlas

Nejdůležitějším a největším trhem je pro Volkswagen Čína, kde byl v loňském roce nejdynamičtější trh s tzv. new energy vehicles, tedy vozidly poháněné novými energiemi, kam patří i elektromobily. Podle tamního šéfa Stephana Wöllensteina v Číně pro vozy ID funguje strategie butiků Volkswagenu na exponovaných místech - na hlavních ulicích, v nákupních centrech apod., aby auta byla co nejvíc vidět.

Globálně se nejlépe v roce 2021 prodával model Golf. V rámci elektromobilů to byl model ID.4, který tvořil 120 tisíc z celkem prodaných 369 tisíc elektromobilů. Volkswagen by jich vyrobil i víc, ale chyběly do nich čipy. Kolik by se mělo letos prodat elektrických aut, nedokázal Klaus Zellmer, člen představenstva pro prodeje, marketing a poprodejní služby, odhadnout právě kvůli probíhající čipové krizi a také válce na Ukrajině.

Test Volkswagenu ID.4 Pro: Skvělý rodinný elektromobil zklame jen detaily

Testy

„V roce 2022 budeme pokračovat v transformaci a v posilování naší odolnosti. V současné době však není možné předvídat průběh války na Ukrajině a zejména dopady na dodavatelské řetězce a na globální ekonomiku jako celek. Ale v roce 2021 jsme položili pevný základ, abychom zvládli i tuto krizi,“ uvedl ředitel značky Volkswagen Ralf Brandstätter.

Na tiskové konferenci byly zmíněny i problémy v dodavatelských řetězcích kvůli válce na Ukrajině. Odtamtud totiž podle Christiana Vollmera, šéfa výroby a logistiky, pochází většina kabelových svazků, které firma ve svých evropských výrobních závodech používá. Proto jich musela většina na dny i týdny zastavit výrobu. Nyní pracují na stabilizaci dodavatelského řetězce, kam spadá i vytvoření rezerv ve výrobě pro nenadálé situace, které by mohly v budoucnu nastat.

Volkswagen představil ID.Life, koncept malého elektromobilu do města

AutoMoto

V roce 2025 chce automobilka v Evropě prodávat 32 % elektromobilů. Do té doby má být na světě produkční verze konceptu ID. Life, který se představil na loňském mnichovském autosalonu. Nedávno se objevily zprávy, že vývoj tohoto vozu se tlumí či zcela ruší - to ovšem Brandstätter vyvrátil.

Koncern Volkswagen, který je největším výrobcem aut v Evropě a jehož součástí je i česká Škoda Auto, v loňském roce podle předběžných údajů zdvojnásobil provozní zisk na 19,3 miliardy eur (479,9 miliardy korun). Tržby vzrostly o 12,3 % na 250 miliard eur (6,22 bilionu korun). Letos čeká automobilka zvýšení tržeb o 8 až 13 procent.

Související články

Výběr článků

Načítám