Článek
Aktuální elektromobilita se často omezuje na nejmenší vozy, které dávají smysl ve městě. Druhým extrémem jsou prémiová a vcelku drahá SUV typu Jaguaru I-Pace, Mercedesu EQC či Audi e-tron.
Na trhu najdete i obyčejné hatchbacky segmentu C, ovšem rodinné vozy s rozumnou cenovkou zatím chybí. Na řadě je najít průsečík, který by spojil čistě elektrický pohon s reálným dojezdem přes 400 kilometrů, prostor pro rodinu a cenovku alespoň lehce pod milion korun.
Volkswagen představil elektrický crossover ID.4
Právě na takových vozech pracuje koncern Volkswagen. Umožňuje mu to modulární platforma MEB navržená přímo pro elektromobily. Má velice široké možnosti přizpůsobení a rovněž i několik podverzí. Na té kompaktnější aktuálně stojí Volkswagen ID.3, větší základy bude potřeba pro SUV ID.4, případně i crossover ID.5.
První jmenovaný již byl představen v rámci on-line předpremiéry s částečným maskováním. Premiéru druhého odborná veřejnost na základě zákulisních informací předpokládá příští rok. Inspirovat by se měl v konceptu ID. Space Vizzion. Ten byl směsicí kombi a SUV.
Přímým příbuzným takový vůz bude pro Škodu Enyaq. Ten se představí ještě letos, a i když boleslavští na veřejnost vypustili jen pár informací včetně jména, spekuluje se, že finální model dostane dva typy karoserie, jednu praktičtější, druhou se svažující se střechou.
Škoda má jméno pro zcela nové SUV, nechybí v něm Q
Velikostně by pak mělo jít vůz umístit na roveň dnešního Kodiaqu. Do příchodu zmiňovaného ID.5 či jiného podobného překvapení by Enyaq neměl mít přímého konkurenta. Inspiraci si stylovější verze, které by měla přijít později, pro změnu vezme v konceptu Vision iV.
Se svým příspěvkem na téma rodinného elektrického crossoveru přispěchá možná už na konci letošního roku i Audi. Zatím se mluví o Q4 e-tron, který se svými rozměry spadá spíše do nižší střední třídy vedle zmiňovaného Volkswagenu ID.4.
Všechny tyto modely, které budou chtít přesvědčit zákazníky o tom, že elektromobil nemusí být jen druhé auto do rodiny, k tomu budou vybaveny podobnou technikou s variabilním výkonem a kapacitou baterií.
Základní verze poskytnou pohon zadních kol s jedním elektromotorem, výkonnější varianty s parametry nad 300 koní nabídnou pohon všech kol díky elektromotoru na přední nápravě. Co se dojezdu týče, dle přísnější normy WLTP se bavíme o hodnotách kolem 350 až 500 kilometrů na jedno dobití.