Článek
Jak velkou finanční částku bude koncern po bývalých šéfech požadovat, zatím neuvedl. Vyšetřování si kladlo za cíl zjistit, zda Winterkorn a Stadler mají na svědomí nedostatky v řízení a kontrole, které vyšly najevo po vypuknutí dieselové aféry v září 2015. Volkswagen tehdy v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že nainstaloval asi do 11 milionů naftových aut po celém světě software, který umožňoval manipulovat s testy.
„Profesor Winterkorn i pan Stadler dokázali se skupinou Volkswagen velké věci,” uvedla dozorčí rada v prohlášení pro zaměstnance.
U Audi zatím bez odškodnění, podle soudu není automaticky odpovědné za naftový skandál VW
„Jakkoliv však byla jejich práce úspěšná, existovaly aspekty, které profesor Winterkorn a pan Stadler neměli dostatečně pod kontrolou,” dodala. Winterkornovi právníci uvedli, že bývalý šéf Volkswagenu rozhodnutí dozorčí rady lituje a vznesená obvinění odmítá.
„Winterkorn si je vědom, že dozorčí rada má povinnost posoudit potenciální nároky na náhradu škody a případně je uplatňovat. Proto se bude snažit tyto záležitosti vyjasnit prostřednictvím jednání s firmou Volkswagen,” píše se v jejich prohlášení.
Také Stadler odpovědnost za skandál odmítá. Jeho právní zástupci se nicméně k rozhodnutí dozorčí rady ohledně vymáhání náhrady škody odmítli vyjádřit, napsala agentura Reuters.
Skandál s měřením emisí vyvolal globální odpor vůči naftovým vozům a Volkswagen už na pokutách, různých vyrovnáních a dalších nákladech kvůli soudním sporům zaplatil desítky miliard eur.
Volkswagen ukončil více než 25 tisíc dieselových sporů smírem
Winterkorn z postu šéfa Volkswagenu krátce po vypuknutí skandálu odstoupil. Zdůraznil ale, že si není vědom žádných pochybení. Kvůli dieselové aféře stane i před soudem v Braunschweigu, který by měl případ začít projednávat v polovině září.
Vedle Wintekorna soud přezkoumá i roli dalších čtyř vrcholných manažerů, z nichž někteří už firmu opustili. Stadler se už ze spoluviny na manipulacích výfukových testů zodpovídá před mnichovským zemským soudem.