Hlavní obsah

Vodíková Toyota Mirai poprvé na českých silnicích, tankovat musíte v Německu

Novinky, Martin Žemlička

České zastoupení Toyoty v rámci oslav 20 let hybridních automobilů této japonské značky přivezlo do republiky na pár dní vodíkový model Mirai, který se u nás běžně neprodává. Vyzkoušeli jsme jej při krátké jízdě.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Toyota Mirai

Článek

Ne, mirai není hezké auto. Má divná zadní světla, zvláštní profil a celkově vypadá stejně atraktivně jako lednička. Uvnitř najdou místo nejvýše čtyři dospělí a ty pravé věci se začnou dít, až když se rozjedete.

První dojem je stejný, jako když řídíte elektrické auto - velice tiché při pomalé jízdě, a když šlápnete víc na plyn, ozve se tiché bzučení. Však jde také v podstatě o elektrické auto, jen k nabití nepoužívá elektřinu, nýbrž vodík, jenž se spotřebovává v palivových článcích.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Toyota Mirai

O pohon kol se stará elektromotor s výkonem 155 koní (114 kW) a točivým momentem 335 Nm, jemuž dodává energii soubor palivových článků díky chemické reakci vodíku a kyslíku.

Bez emisí, vypouští jen vodní páru

Auto je zcela bezemisní, vypouští pouze neškodnou vodní páru. Z auta dále odkapává voda, které se můžete klidně napít. Nechybí tlačítko s nápisem H2O, díky kterému malé zbytky vody vypustíte na silnici - třeba pokud nechcete, aby z auta voda kapala v garáži.

Otázkou je, jak to bude fungovat v zimě. Přeci jenom relativně teplá voda vytékající za automobilem (v místě, kde normální auta mají výfuk) by mohla v mrazech přinést problémy ostatním řidičům.

Řízení je velice lehké bez potřebné zpětné vazby, komfort odpružení, zkoušený na krátké projížďce po silnicích v okolí Mladé Boleslavi (že by drobný vtípek českého zastoupení?), je ovšem velice dobrý. Podvozek dobře filtruje nerovnosti. Při brždění mirai rekuperuje energii a motor doplňuje vysokokapacitní NiMH akumulátor.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Toyota Mirai

Dynamika 1850 kg těžkého a bezmála pět metrů dlouhého vozu je přiměřená, zhruba na úrovni přeplňované benzínové osmnáctistovky v autě střední třídy. Nejvyšší rychlost činí 178 km/h, na „stovku” vůz zrychlí pod deset sekund.

Zásoba vodíku při plném natankování vydrží na pět stovek kilometrů. Problém je, že v Česku není jediná vodíková čerpací stanice (ta v Kralupech pracuje s nižším tlakem, takže by se nádrž nenaplnila celá).

Benzina chce první plnohodnotnou vodíkovou stanici 

Benzina nedávno uvedla, že zvažuje v Česku postavit svou první vodíkovou čerpací stanici. Pokud se tak stane, vedení českého zastoupení Toyoty by uvažovalo o prodeji modelu Mirai v Česku. Zatím to ale nemá smysl, protože tankovat byste mohli nejblíže v sousedním Německu (nejbližší stanice je v Berlíně či Mnichově).

Foto: Toyota

Toyota Mirai

Cena za 1 kilogram vodíku zatím dosahuje 10 eur (270 korun), takže plnou nádrž natankujete za 1300 korun. Trvá to asi pět minut, je to tedy rychlejší, než když se vám nabije elektromobil. Kilometr vychází na 2,70 koruny, což je docela dost. Pro koupi vodíkového auta (v nabídce jej má ještě Honda, jinak nikdo) tak musíte mít jiné než ekonomické důvody. Samotný mirai také není levný, v Německu přijde v přepočtu na téměř 2,2 miliónu korun.

Vodík je jedno z možných ekologických paliv budoucnosti, které by mohlo nahradit ropu. Bez infrastruktury však jde o začarovaný kruh – nejsou automobily na vodík, chybí infrastruktura čerpacích stanic. Vodík lze získat mimo jiné elektrolýzou vody za pomoci elektrické energie z obnovitelných zdrojů.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Toyota Mirai

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Toyota Mirai

Související témata:

Výběr článků

Načítám