Článek
„Zákon od ledna 2020 počítá s dalším zvýšením zdanění CNG. Za každý metr krychlový odvedeme státu nově skoro dvojnásobek, konkrétně 2 koruny a 80 haléřů, což odpovídá asi 3 korunám a 90 haléřům za kilogram CNG,“ uvádí Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám poskytuje CNG karty.
To je docela dost na to, že v roce 2011 byla ještě daň nulová. Stát se už tehdy zavázal, že bude podporovat toto palivo a do roku 2025 nezvedne cenu nad 3 koruny za metr krychlový CNG. To zatím dodržuje, ale je pravda, že pomalu a mediálně tiše zvedá ceny.
Škoda Scala už umí jezdit i na plyn, verze G-Tec slibuje levný provoz
Zdanění postupně rostlo. Poslední velký skok byl v roce 2018, kdy se zvýšila z 0,72 Kč/m3 na 1,44 Kč/m3, respektive z 1 Kč/kg na 2 Kč/kg. Kilogram je jednotka obvykle uváděná na plnicích stanicích CNG. Metr krychlový je zase množství, které co do obsahu energie odpovídá jednomu litru benzinu. Je tedy vhodný pro porovnání rozdílu v ceně mezi benzinem a CNG.
Zákazníci se však nemusí obávat, že by jejich auta byla nějak znevýhodněna proti klasickým palivům. U konvenčních ropných paliv je zdanění stále výrazně vyšší: u benzinu 12,84 Kč/l a u nafty 10,95 Kč/l. Zatímco se tedy ceny konvenčních paliv pohybují na trhu někde kolem 32 korun/l, u CNG to je dnes v průměru 19 Kč/m3.
Test Seatu Ibiza 1,0 TGI: Je skoro jako normální auto, ale spočítejte si návratnost
I se zvýšením tak bude vycházet zemní plyn výrazně levněji. Co však bude po roce 2025, zatím nemůžeme predikovat, protože výrazná podpora elektromobility může utnout u automobilek snahu o uvádění těchto modelů na trh.