Hlavní obsah

Vláda USA chce do roku 2030 polovinu nových aut na elektřinu

Do roku 2030 má být ve Spojených státech polovina nově prodaných aut s elektrickým pohonem. Americká „velká trojka” automobilek však říká, že takový cíl je dosažitelný pouze s dotacemi v řádu miliard dolarů.

Foto: Mercedes-Benz

Ilustrační foto

Článek

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena hodlá dosáhnout toho, aby auta s elektrickým pohonem do roku 2030 tvořila polovinu celkového prodeje nových automobilů ve Spojených státech. Oznámil to Bílý dům. Stanovený cíl má být součástí exekutivního příkazu, který Biden podepíše.

Prezident Spojených států amerických Joe Biden. Zvítězil při třetím pokusu

Volby USA

Cíl sice není právně závazný, ale získal už podporu od velkých amerických i zahraničních automobilek. Ty nicméně upozornily, že k jeho dosažení bude zapotřebí rozsáhlá vládní podpora, upozornila agentura Reuters.

Brusel chce místo spalovacích motorů elektromobily. Lpění jen na jednom řešení je nesmysl, tvrdí čeští vědci

Věda a školy

Detroitská „velká trojka”, kterou tvoří americké automobilky General Motors (GM), Ford Motor Company a skupina Stellantis, pod niž patří americké značky Chrysler, Dodge, Jeep a Ram, ve společném prohlášení uvedla, že chce do roku 2030 zvýšit podíl aut s elektrickým pohonem na celkovém prodeji aut v USA na 40 až 50 procent. Tento cíl však bude podle těchto automobilek dosažitelný pouze v případě, že vláda vynaloží miliardy dolarů na podporu prodeje a výroby těchto vozů.

Zákaz spalovacích motorů může klima spíš zhoršit, míní automobilové sdružení

AutoMoto

Jihokorejská automobilka Hyundai uvedla, že cíl stanovený konkurenty GM, Ford a Stellantis podporuje. Japonská Toyota, která je největším výrobcem aut na světě, označila tento cíl za „skvělý pro životní prostředí” a dodala, že se „zhostí své úlohy”. Podporu plánům na zvyšování podílu vozidel s elektrickým pohonem na celkovém prodeji aut v USA vyjádřily také například automobilky Volkswagen, BMW či Honda.

Ředitel ekologické organizace Safe Climate Transport Campaign Dan Becker podle agentury Reuters uvedl, že vládní plán „se opírá o nevynutitelné dobrovolné závazky ze strany nespolehlivých výrobců automobilů”. „Ve srovnávání s dobrovolnými sliby automobilových podniků vypadá novoroční předsevzetí zhubnout jako právně závazná smlouva,” dodal.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám