Článek
„Byli jsme dnes vedeni soudem k smírnému řešení, což je standardní průběh. Po úvodním jednání byla poskytnuta oběma stranám lhůta na případné jednání s tím, že jednání bylo odročeno na 18. února v této soudní budově,” řekl Tomáš Dobřichovský, obhájce Škody Auto. Podle něj se strany v neformálním dosavadním jednání zatím nikam neposunuly.
Obhájce Vovkaniče Petr Horáček se k případu vzhledem k probíhajícímu jednání nechtěl vyjadřovat. Uvedl pouze, že jednání bylo odročeno a soud navrhl smír.
Vovkanič podal žalobu na Škodu na ochranu před nekalosoutěžním jednáním a na ochranu svých autorských práv loni v listopadu. Důvodem je údajné využití jeho návrhů designu automobilu typu SUV, které automobilce předložil v lednu 2010, pro vznik modelů Kodiaq a Karoq. V případě nekalé soutěže soud žalobu bez jednání odmítl a Vovkanič se proti tomu odvolal.
„V roce 2010 jsem navštívil Škodovku a setkal jsem se s profesionály designu. Ukázal jsem jim své kresby a ty byly představeny. Po nějaké době mi byly vráceny tyto kresby a bylo mi řečeno, že Škoda se tímto směrem ubírat nebude,” řekl dnes novinářům Vovkanič. „V roce 2016 vyšel nový vůz Škoda SUV Kodiaq, ve kterém jsem spatřoval prvky, u kterých se domnívám, že byly velice podobné mým kresbám,” dodal.
V žalobě na ochranu autorských práv se autor designu domáhá veřejného uznání ze strany Škody, že byly jeho návrhy využity. „Vzhledem k tomu, že Škoda Auto jeho autorství odmítla, byl Vlado Vovkanič nucen obrátit se na soud, kterému předkládá důkazy v podobě samotných návrhů i záznamů o jejich posouzení v oddělení designu automobilky,” uvedl mediální zástupce designéra Radek Stavěl.
Podle mluvčího Škody pro ČR Vítězslava Pelce se společnost se žalobou neztotožňuje a považuje ji za bezpředmětnou. „Design obou modelů je prokazatelně dílem značky Škoda,” řekl Pelc.
Velké SUV Kodiaq představila Škoda v září 2016 a na trh se model dostal začátkem roku 2017. Na podzim stejného roku přišel na trh i menší Karoq, který navázal na Škodu Yeti.