Článek
Pátý ročník středoevropského veletrhu autobusů, hromadné dopravy, garážové a servisní techniky trvá do čtvrtka. Zájemce z řad laické veřejnosti budou nejvíce zajímat historické tuzemské autobusy. Na výstavišti jich je celkem pět, tři RTO v provedení městský, linkový a v dálkovém provedení Lux. Škoda RTO se poprvé ukázala v Brně na strojírenském veletrhu v roce 1956, autobus se vyráběl v závodě SVA Holýšov do roku 1974.
Velice zajímavý a mimořádně vzácný je autobus Tatra 85/91. Ten byl vyroben v počtu pouhých tří kusů. Samotný autobus byl postaven na podvozku třítunového nákladního automobilu Tatra 85 v roce 1938. O pohon se staral šestiválcový dieselový motor, řízení tehdy bylo vpravo. Šlo tak o poslední autobus s pravostranným řízením.
Rekonstrukce trvala 4,5 roku
Cesta k tomuto unikátnímu autobusu ve špičkovém stavu, v jakém je nyní, byla dlouhá a náročná nejenom časově, nýbrž i finančně. Majitel historického autobusu Alois Koutek jej sehnal přes svého kamaráda, který na Berounsku našel zapomenutý včelín. Ten byl onou tatrou, ovšem v nepoužitelném stavu. Výměnou za trolejbus se pánové Koutek a Arazim dostali k tomuto unikátnímu autobusu a následně jej rekonstruovali. Trvalo to 4,5 roku.
Výstava Czechbus končí ve čtvrtek. Vstupné činí 120 korun pro dospělé, děti do 15 let mají vstup zdarma.