Hlavní obsah

V Mladé Boleslavi se vyrobilo už 15 milionů aut

Mladoboleslavský závod je domovem a hlavní automobilkou Škody Auto, v pátek z pásů sjel vůz s číslem 15 milionů.

Výroba Škody Enyaq iVVideo: Škoda

Článek

I když to v dnešních časech, které tvrdě zkouší i český automobilový průmysl, Škodu Auto nevyjímaje, nelze ve velkém oslavit, automobilka si připomíná významné jubileum. Vozem s číslem 15 milionů, který sjel z linky v Mladé Boleslavi, je elektrická Škoda Enyaq iV.

„Již po řadu let je tento závod díky své výrobě komponentů velice významný v rámci celého koncernu Volkswagen. Jubilejní vůz je zároveň i symbolem naší další cesty: kontinuálně digitalizujeme výrobu a důsledně realizujeme naší strategii elektromobility,“ komentuje Michael Oeljeklaus, člen představenstva Škody Auto.

Za volantem nové Škody Fabia

Testy

V současné době zhruba 29 100 zaměstnanců vyrábí šest modelových řad. Patří mezi ně Fabia, Scala, Octavia, Kamiq, Karoq a právě Enyaq iV. Enyaq může za poslední velkou přestavbu závodu, kdy byla výrobní linka přestavěna pro montáž vozů na elektrické modulární platformě MEB.

Jako jediná v celém koncernu Volkswagen umožňuje paralelní výrobu elektromobilů a modelů se spalovacím pohonem na modulárních platformách.

Foto: Škoda Auto

Jubilejní Škoda Enyaq iV

Ještě před společnou výrobní linkou automobilka uvedla do provozu moderní lakovnu s kapacitou až 168 000 karoserií. Na začátku roku 2021 byla otevřena nová centrální pilotní hala pro práci na předsériových vozech a krátce předtím zahájilo svůj provoz také centrum pro výrobu testovacích nosičů a prototypů.

V Mladé Boleslavi se vyrábí i motory či manuální převodovky. Litrové tříválce a „malé” převodovky má v rámci koncernu na starosti právě Škoda pro celý koncern. Od vývoje po výrobu. Stejně tak zde vznikají i nápravy či vysokonapěťové baterie pro plug-in hybridní modely několika koncernových značek. V únoru 2021 tu z linky sjela už 100 000. trakční baterie.

Nejvýznamnější milníky

Prvním z 15 milionů automobilů z Mladé Boleslavi byl model L Voiturette A, který z českých továrních hal vyjížděl v letech 1905 až 1907. V podobě modelu Superb se v roce 1934 objevila nová vlajková loď.

Před 120 lety dorazil Narcis Podsedníček do Berlína jako první, vítězem ale vyhlášen nebyl

AutoMoto

Model 1000 MB – první velkosériový automobil v tehdejším Československu – se svou konstrukcí s vzadu uloženým motorem a samonosnou karoserií představoval v roce 1964 počátek nové technické koncepce.

Foto: Škoda

Škoda 1000 MB na dobové fotografii

S modelem Favorit se naopak vše obrátilo dopředu, jednalo se o první vůz značky s motorem vpředu a pohonem předních kol. Výroba začala v roce 1987 nejprve ve Vrchlabí a o rok později i v Mladé Boleslavi.

Foto: Škoda

Škoda Favorit

Rozmach závodu je těsně svázán se vstupem značky do koncernu Volkswagen v roce 1991, jehož třicáté výročí si značka letos připomene. Od té doby v Mladé Boleslavi vzniklo přes 10 700 000 vozů.

Foto: Škoda Auto

Škoda Octavia první novodobé generace

Z hlavního výrobního závodu pochází také model Octavia. První novodobá generace byla představena 3. září 1996. Od roku 2019 sjíždí z boleslavské linky také kompakt Scala, první model automobilky na bázi platformy MQB A0.

V podobě modelu Enyaq iV s bateriovým čistě elektrickým pohonem vyrábí Škoda v Mladé Boleslavi od roku 2020 svůj první sériový model, který byl již od počátku koncipován jako čistě elektrický vůz.

Související témata:

Související články

Škodě chybí lidé, chce ale snížit stavy

Na jedné straně automobilce Škoda Auto chybí lidé na výrobních linkách kvůli pandemii, na druhé straně chce snížit stavy kvůli propadu prodejů aut. Firma se...

Výběr článků

Načítám