Článek
I když to v dnešních časech, které tvrdě zkouší i český automobilový průmysl, Škodu Auto nevyjímaje, nelze ve velkém oslavit, automobilka si připomíná významné jubileum. Vozem s číslem 15 milionů, který sjel z linky v Mladé Boleslavi, je elektrická Škoda Enyaq iV.
„Již po řadu let je tento závod díky své výrobě komponentů velice významný v rámci celého koncernu Volkswagen. Jubilejní vůz je zároveň i symbolem naší další cesty: kontinuálně digitalizujeme výrobu a důsledně realizujeme naší strategii elektromobility,“ komentuje Michael Oeljeklaus, člen představenstva Škody Auto.
Za volantem nové Škody Fabia
V současné době zhruba 29 100 zaměstnanců vyrábí šest modelových řad. Patří mezi ně Fabia, Scala, Octavia, Kamiq, Karoq a právě Enyaq iV. Enyaq může za poslední velkou přestavbu závodu, kdy byla výrobní linka přestavěna pro montáž vozů na elektrické modulární platformě MEB.
Jako jediná v celém koncernu Volkswagen umožňuje paralelní výrobu elektromobilů a modelů se spalovacím pohonem na modulárních platformách.
Ještě před společnou výrobní linkou automobilka uvedla do provozu moderní lakovnu s kapacitou až 168 000 karoserií. Na začátku roku 2021 byla otevřena nová centrální pilotní hala pro práci na předsériových vozech a krátce předtím zahájilo svůj provoz také centrum pro výrobu testovacích nosičů a prototypů.
V Mladé Boleslavi se vyrábí i motory či manuální převodovky. Litrové tříválce a „malé” převodovky má v rámci koncernu na starosti právě Škoda pro celý koncern. Od vývoje po výrobu. Stejně tak zde vznikají i nápravy či vysokonapěťové baterie pro plug-in hybridní modely několika koncernových značek. V únoru 2021 tu z linky sjela už 100 000. trakční baterie.
Nejvýznamnější milníky
Prvním z 15 milionů automobilů z Mladé Boleslavi byl model L Voiturette A, který z českých továrních hal vyjížděl v letech 1905 až 1907. V podobě modelu Superb se v roce 1934 objevila nová vlajková loď.
Před 120 lety dorazil Narcis Podsedníček do Berlína jako první, vítězem ale vyhlášen nebyl
Model 1000 MB – první velkosériový automobil v tehdejším Československu – se svou konstrukcí s vzadu uloženým motorem a samonosnou karoserií představoval v roce 1964 počátek nové technické koncepce.
S modelem Favorit se naopak vše obrátilo dopředu, jednalo se o první vůz značky s motorem vpředu a pohonem předních kol. Výroba začala v roce 1987 nejprve ve Vrchlabí a o rok později i v Mladé Boleslavi.
Rozmach závodu je těsně svázán se vstupem značky do koncernu Volkswagen v roce 1991, jehož třicáté výročí si značka letos připomene. Od té doby v Mladé Boleslavi vzniklo přes 10 700 000 vozů.
Z hlavního výrobního závodu pochází také model Octavia. První novodobá generace byla představena 3. září 1996. Od roku 2019 sjíždí z boleslavské linky také kompakt Scala, první model automobilky na bázi platformy MQB A0.
V podobě modelu Enyaq iV s bateriovým čistě elektrickým pohonem vyrábí Škoda v Mladé Boleslavi od roku 2020 svůj první sériový model, který byl již od počátku koncipován jako čistě elektrický vůz.