Článek
V Kopřivnici na Novojičínsku se otevírá nové Muzeum nákladních automobilů Tatra, které představuje jejich historii od konce 19. století až po současnost. K vidění v něm jsou nejstarší užitkové vozy vyrobené v Kopřivnici či jejich repliky, ale například i auto, s nímž Karel Loprais vyhrál Rallye Paříž-Dakar, nebo kamion z expedice Tatra kolem světa z konce 80. let minulého století.
„V muzeu uvidí návštěvníci průřez historií nákladních a užitkových vozidel Tatry. Jde o celkem 80 vozidel a podvozků, k tomu několik desítek motorů a dalších věcí ve vitrínách, které souvisí s výrobou nákladních a užitkových vozidel Tatra,“ řekl pro Právo ředitel výzkumu a vývoje Tatra Trucks Radomír Smolka.
Podstatnou část exponátů tvoří sbírka, kterou majitelé automobilky Tatra Trucks koupili od sběratele Jiřího Hlacha. Zástupci Moravskoslezského kraje a Tatry v úterý muzeum slavnostně otevřeli, návštěvníci se do něj budou moci podívat od středy 17. listopadu.
Muzeum vzniklo v rekonstruované hale bývalé slévárny, kterou Tatra Trucks i s pozemkem darovala kraji. Je pobočkou Muzea Novojičínska, jež je krajskou příspěvkovou organizací, většina exponátů ale patří Tatře. Několik exponátů je zapůjčeno z jiných muzeí či od soukromých sběratelů.
Celkem je v muzeu 80 užitkových aut rozdělených do 14 tematických celků podle historického období a zaměření. Expozici doplní i rozšířená realita.
„Díky této technologii jsou expozice bohatější, návštěvníkovi například přímo před očima vyroste z vystaveného reálného podvozku celé vozidlo. Zkrátka, co se do budovy muzea nevešlo, mohou návštěvníci poznat v rozšířené realitě. Takto se také třeba seznámí s interiérem vozu nebo s tím, jak funguje motor,“ prozradil náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro kulturu a památkovou péči Lukáš Curylo. V rozšířené realitě budou moci lidé i řídit Tatru 815 uličkami muzea.
Návštěvníci se mohou těšit i na videomapping o fenoménu Tatra promítaný v zadní části muzea.
„Tatrováckou historii mohou lidé poznat také prostřednictvím autentických vyprávění bývalých zaměstnanců podniku. V rámci projektu Příběhy našich sousedů zpovídaly děti místních základních škol a středoškoláci zaměstnance tatrovky. Příběhy bývalých tatrováků se zaměřily hlavně na období kolem listopadu 1989, jsou to zajímavá svědectví, která mohou lidem tatrováckou atmosféru dobře přiblížit,“ řekl ředitel Muzea Novojičínska Zdeněk Orlita s tím, že výstava k tomuto projektu bude před novým muzeem od 9. prosince.
Vybudování muzea přišlo na 171,1 milionu korun. „Největší část nákladů pokryly peníze z Evropského fondu pro regionální rozvoj, ze kterého jsme na kopřivnické muzeum získali 105 milionů korun,“ řekl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro finance, investice a majetek Jaroslav Kania.
Vozidla jsou v muzeu rozdělena do sekcí. V jedné jsou první nákladní a užitkové vozy produkované v Kopřivnici, v dalších meziválečné automobily, hasičská auta či vojenská obrněná vozidla. K vidění je tatrovácký autobus i letištní speciál.
Část exponátů se donedávna nacházela v nedalekém Technickém muzeu Tatra, které se nyní zaměřilo jen na osobní auta. Přesunula se do něj také kolekce historických motocyklů, které kraji v roce 2015 věnoval akademický sochař Miroslav Rybička.
Vedle muzea vznikl speciální depozitář pro legendární železniční vůz Slovenská strela vyrobený v Tatře v roce 1936, který se po renovaci vrátil do města letos na jaře.
„V expozici můžeme mít maximálně 150 osob. A protože očekáváme v prvních týdnech velký zájem, prosíme veřejnost, aby si návštěvu muzea naplánovala raději až na příští turistickou sezonu. To bude navíc zcela dokončeno vybavení expozice rozšířenou realitou, takže kdo si počká, ten si to opravdu užije,“ vzkázal potenciálním návštěvníkům vedoucí muzea Lukáš Filip.