Článek
Nové údaje o počtu dobíjecích bodů a jejich poměru k provozovaným elektrickým autům vyplývají z aktuálních údajů Centra dopravního výzkumu (CDV), výzkumné organizace v působnosti ministerstva dopravy. V ČR je nyní registrováno zhruba 13 700 elektromobilů.
„Přibližně dvě třetiny veřejných dobíjecích stanic, konkrétně 68 procent, provozují tři energetické skupiny – 39 % stanic provozuje ČEZ, 18 % PRE a deset procent E.ON. Veřejné dobíjecí stanice aktuálně provozuje v České republice celkem 69 subjektů, z toho devět z nich 19 a více stanic,” řekl ředitel CDV Jindřich Frič.
Není nicméně uvedeno, jakou část tvoří rychlonabíječky se stejnosměrným proudem a jakou pomalé nabíječky se střídavým proudem. Např. nejrozšířenější stojany ČEZu nabízejí tři dobíjecí body – 50kW stejnosměrný s kabelem typu CCS2, 50kW stejnosměrného proudu s kabelem CHAdeMO a 22kW zásuvku pro kabel typu Mennekes. Najednou ale můžou nabíjet nejvýše dva – jeden 50kW a 22kW zásuvka.
Celkem je v Česku podle statistik ministerstva průmyslu a obchodu kolem 7600 klasických čerpacích stanic, veřejně přístupných je asi 4000 z nich. Drtivá většina z nich nabízí tradiční paliva, tedy benzín a naftu. Evropská komise ale navrhla, aby se auta se spalovacím motorem nemohla po roce 2035 v EU vůbec prodávat. Brusel se tak snaží zefektivnit boj proti změnám klimatu.
Brusel chce místo spalovacích motorů elektromobily. Lpění jen na jednom řešení je nesmysl, tvrdí čeští vědci
Z údajů Sdružení automobilového průmyslu a výrobců vyplývá, že tuzemské automobilky vyrobily od ledna do konce září zhruba 91 tisíc elektromobilů a plug-in hybridů, loni to bylo za celý rok zhruba o 40 % méně. Auta do zásuvky se tak v současnosti na celkové tuzemské produkci osobních vozů podílí 10,9 %, loni to bylo méně než pět procent.
Výrobu aut v Česku letos omezuje nedostatek čipů, kvůli kterému se nevyrobí zhruba 250 tisíc aut. Například u Škody se s ním potýká zejména Octavia, zatímco výroba elektromobilů Enyaq iV běžela až do současné odstávky bez omezení a menší omezení byly i u Superbu. Důvodem jsou vyšší marže, které automobilka u těchto modelů má.
Zákaz spalovacích motorů může klima spíš zhoršit, míní automobilové sdružení
Centrum dopravního výzkumu dnes také zveřejnilo anketu týkající se zvyklostí při dobíjení elektrických vozidel. „Zatím se jí zúčastnilo přes 230 respondentů, z nichž 84 % tvořili majitelé bateriových elektrických vozidel a 16 % majitelé vozidel plug-in hybridních,“ uvedl Lukáš Kadula z CDV.
„Přibližně 30 % respondentů nabíjí bateriová elektrická vozidla téměř denně doma, necelá desetina respondentů pak doma nenabíjí vůbec, 55 % respondentů nabíjí na pracovišti. Na první pohled odlišná, nikterak však neočekávaná, je situace v případě dobíjení plug-in hybridních vozidel, kde více než 70 % respondentů dobíjí téměř denně doma,“ sdělil Kadula. Dodal, že 37 % provozovatelů využívá k dobíjení elektrických vozidel elektřinu vyrobenou z fotovoltaické elektrárny.
Pro úplnost CDV dodává také údaje o počtu dobíjecích bodů v historii. V roce 2011 jich bylo na českém území 11, do roku 2017 rostl jejich počet po desítkách, kdy jich bylo 286. Od roku 2018 se růst zrychlil – v tom roce bylo 463 bodů, o rok později 754 bodů a v roce 2020 už 1278 dobíjecích bodů.