Článek
Není to tak dávno, co jsme vám říkali, že Audi vyvíjí techniku pro „zelenou vlnu“, která by umožnila plynulejší jízdu aut. [celá zpráva]
Ale ukazuje se, že není jediná. Ford a JLR už na tom také pracují. A možná už jsou o kousek dál. Auta takto vybavená, už jezdí v reálném provozu. Jak to funguje? Bohužel nijak jednoduše.
Musí na to být vybaven jak vůz, tak i semafory. Pomocí signálu přenášeného z centrálního dispečinku ovládání semaforů nebo od lokálního „hradla“ se přes LTE dostane informace do vozidla. To nabídne řidičovi informaci, jak rychle má jet, aby se k další zelené na semaforu dostal plynule a nemusel tam brzdit.
Příprava na příchod autonomních vozidel
Podle představitelů obou automobilek je tohle klíčová technologie, která by měla být rozpracovaná do posledního detailu. Spojuje se s ní například příchod autonomních vozidel. Ve chvíli, kdy budou auta jezdit plynule a bez zastávek, budou mít menší emise a spotřebu. Navíc se výrazně sníží riziko nehody.
Jde o součást velkého propojení automobilů navzájem – takzvaného systému Car 2 Car. Vozy si dávají informace o všem, co se kolem nich děje, aby bylo možné predikovat jakoukoli jízdní situaci. Třeba i to, že před námi jedoucím vozem může být nějaká překážka, o čemž by informoval právě ten vpředu jedoucí automobil. Předávání informace z centrálního dispečinku řízení semaforů by tak mohl obdržet třeba jen jeden vůz, který by zahrnul zprávu do celkového balíčku, distribuovaného ostatním vozidlům.
Jen malá součást
JLR je navíc součástí obřího projektu UK Autodrive, který silně podporuje tamní vláda. Jde o tříletý projekt vývoje a testování autonomních a komunikačních systémů ve vozidlech, který by měl přispět k tomu, že se Velká Británie stane lídrem na poli techniky pro autonomní vozidla.
JLR už dávno vyvíjí své autonomní systémy, které zahrnují například i samořízení v terénu, kdy auto samočinně přizpůsobuje rychlost druhu terénu, komunikuje s dalšími vozy ohledně povrchu, způsobu průjezdu apod. Jen se sami podívejte na video.