Článek
Velká Británie, jak známo, patří k zemím, které od roku 2030 chtějí zakázat prodej nových aut se spalovacími motory vyjma plug-in hybridů. Pokud se tak skutečně stane a pokud tamní vláda své rozhodnutí po ekonomických následcích takového kroku nezruší, běžné čerpací stanice se buď budou muset přeorientovat na stanice nabíjecí, nebo čelit čím dál nižší poptávce s tím, jak bude během let ubývat konvenčních automobilů v provozu.
I v Kanadě naplánovali konec spalovacích motorů, a nejsou jediní
Firma Gridserve se ovšem rozhodla nečekat na rok 2030 a jakousi „benzinku budoucnosti” představit už nyní – třebaže říkat tomu místu „benzinka” není správné, protože benzin tam koupíte nanejvýš do zapalovače.
Zato tam – konkrétně u města Braintree v Essexu, kde byla v tomto týdnu otevřena první z více než stovky plánovaných poboček – nabijete až 36 elektromobilů najednou, a to u stojanů o výkonu od 7 do 350 kilowattů. A údajně je maximální nabíjecí výkon dostupný, i když jsou všechny stojany obsazené.
Nabíjecí stanice počítá s tím, že na ní budou lidé trávit více času, proto je to ve skutečnosti dobře vybavená odpočívka, třebaže firma jí tak říkat nechce. V budově je supermarket, kavárna, obchod s knihami, novinami a papírnictvím, dětský koutek či mikrokanceláře, kde můžete chvíli sedět s notebookem a pracovat, zatímco se vaše auto dobíjí.
Na místě jsou dokonce také rotopedy, které při cvičení podle britského webu Autocar dobíjí ohromnou, 6000kWh baterii pod zemí. Primárně ji ale dobíjí solární panely na střechách. Tato baterie samozřejmě není jediným zdrojem energie pro auta, nabíjecí stanice je samozřejmě napojená na rozvodnou síť.
Elektromobilů je čím dál víc, nejsou ale bez úskalí
A proč podle firmy není označení „odpočívka” správné? „Ve Spojeném království je asi 150 takových míst, které usnadňují řidičům dojet z jednoho místa na druhé. Lidé jimi pouze procházejí. Je tu ale 8400 čerpacích stanic, které slouží místním komunitám – a to je i náš případ,” tvrdí generální ředitel Gridservu Toddington Harper.
Cílem firmy není, podle jejích vlastních slov, stavět takovéto nabíjecí stanice tam, kde se očekává velký provoz aut – třebaže tahle první stojí nedaleko křižovatky dvou hlavních tahů. Chce stavět místa, která slouží místním lidem, která mohou být i cílem cesty, nikoliv jen zastávkou pro doplnění energie. Třeba i proto, že zhruba dvě pětiny britských motoristů musejí parkovat na ulici, a tedy nemají možnost dobíjet doma přes noc.
Nová Škoda Fabia na D11? Maskovaný vůz prozradila maličkost
Zda takový podnikatelský plán bude slavit úspěch, samozřejmě ukáže až čas. Kombinace nabíjení s možností nakoupit či chvíli pracovat v místě tomu uzpůsobeném, které např. nabídne i trochu soukromí či elektřiny pro váš notebook, nicméně nevypadá vůbec špatně.
Rozhodně ne ve srovnání s faktem, že řada dobíjecích bodů např. v Česku je na takových místech, že jediná smysluplná aktivita, nechcete-li se pár set metrů projít k obchodu, je sedět v autě a hledět do mobilu.