Článek
Před půldruhým rokem představené Gordon Murray Automotive (GMA) T.50, dechberoucí nástupce legendárního McLarenu F1, nebude jediný nový supersport konstruktéra Murraye. Ukazuje to stroj s názvem T.33, který firma představila.
Nástupce McLarenu F1 je tady. Každý jeho detail je dechberoucí

Oproti T.50 je T.33 o něco těžší, ale zhruba stejně velké. Nemá aktivní aerodynamické prvky, gros jeho aerodynamiky je speciální zakrytování podvozku, které má vytvářet přítlak, ovšem samo se nehýbe.

GMA T.33
Za dvoumístnou kabinou pracuje stejný čtyřlitrový dvanáctiválec jako v případě T.50, ovšem s nižšími maximálními otáčkami – 11 100 místo 12 100 – a také nižším výkonem. Dává 615 koní a 451 Nm.
Jeho točivý moment v nižších otáčkách je vyšší, aby bylo snazší jezdit běžně, a je vybavený 48V mild hybridním systémem. Technické změny jsou v odlišných hlavách válců, vačkových hřídelích a upraveném systému variabilního časování ventilů.

Upravený dvanáctiválec má na víkách ventilů označení „V12.2“ a stále nemá přeplňování.
Převodovka je manuální šestistupňová od firmy Xtrac. Na přání je možné mít i převodovku se sekvenčním řazením a okamžitou změnou kvaltu od stejné firmy, která tomuto systému říká IGS (Instantaneous Gear Shift).
Má najednou zařazeny dva převody, ovšem díky speciálnímu systému využívajícímu ráčny a západky mezi převody a hlavní hřídelí se jeden z nich protáčí. Když chce řidič přeřadit, není nutné pohybovat ozubenými koly na hřídelích skrz synchronizační kroužky jako u klasické hřídelové převodovky, nýbrž jen přehodit západku v ráčně, což je rychlejší.

Interiér vypadá jako ze staré školy, ale má dva displeje.
Rizikem je samozřejmě rychlé opotřebení, ale u auta, u nějž se nepočítá se statisícovými nájezdy, naopak s astronomickými provozními náklady ano, to majitele nebude tolik trápit, odhadujeme.
A konečně specifikace vozu zmiňují i možnost instalace prodlouženého šestého kvaltu, který sníží spotřebu a tím zvýší dojezd na 75 l nádrž z 644 na 708 km.
Oproti T.50 je zde i zásadně upravené odpružení, mimo jiné díky odlišnému rozložení hmotnosti. Přední lichoběžníkové zavěšení využívá pomocný rám, to zadní je však upevněné přímo ke skříni převodovky. Ta tak s motorem tvoří částečně strukturální součást šasi.

Všimněte si piktogramů na pádlech pod volantem.
Sedačky v interiéru představeného kousku jsou každá jinak barevná, podobně jako u T.50, kde má řidič sedačku jinou než spolujezdci. T.33 nemá žádný dotykový displej, o veškerá zobrazení se starají dva displeje po stranách centrálního analogového otáčkoměru. Ten levý poskytne informace o autě, pravý je infotainmentem a zvládá i Android Auto či Apple CarPlay.
Za zmínku stojí i pádla pod volantem. Neslouží k řazení, podle piktogramů levé ovládá dálková světla, pravé klakson, blinkry se pak aktivují tlačítky na volantu. K řazení slouží klasická páka na středové konzoli.
Zmíněná praktičnost se týká celkem 280 litrů prostoru pro náklad – ale ne v jednom zavazadelníku, jak je běžné u normálních aut. Malé tašky lze umístit pod přední kapotu a také na obě strany vozu za dveře.

Designovou inspirací byly sporťáky 60. let minulého století.
Murray si bude za T.33 účtovat od 1,4 milionu liber (41 milionů korun) a nevznikne víc než 100 kusů, takže máte-li zájem, pospěšte si.
Letos v létě budou probíhat testy prototypů, zákazníkům mají být vozy doručovány v průběhu roku 2024.