Článek
Podle čerstvé statistiky Centra dopravního výzkumu (CDV), která vznikla ve spolupráci s Generali Českou pojišťovnou, za období od dubna do září letošního roku došlo na českých silnicích k 7238 srážkám aut se zvěří. Je to více než za období od října 2019 do března 2020, ale ve srovnání se stejným obdobím roku 2019 o 634 případů méně.
Za snížením stojí i koronavirová krize, alespoň podle Miloše Fischera z Českomoravské myslivecké jednoty: „Snížení počtu srážek se zvěří je naprosto jednoznačně způsobeno nižší intenzitou dopravy danou opatřeními.”
Nižší intenzitu potvrzuje i Michal Bíl z CDV: „V 11. týdnu roku prudce poklesla intenzita dopravy, a to především na silnicích I. tříd a dálnicích. Následně se intenzita dopravy postupně zvyšovala, a to až do 25. týdne, kdy se vrátila na úroveň z předchozích let.”
Kde nejspíš potkáte srnu či divočáka. Podívejte se na nejrizikovější úseky českých silnic
Absolutně nejvyšší počet nehod připadá na Středočeský kraj – 1528. Následuje Vysočina s 909 případy a Ústecký kraj s 856 případy; ve statistice však nejsou zahrnuty Jihočeský a Plzeňský kraj, které evidují srážky se zvěří jiným způsobem, a jednoznačná data tak nejsou dostupná.
Ve sledovaném období bylo chování zvěře ovlivněno také nárůstem počtu turistů v krajině, uvádí dále tisková zpráva. To vedlo k tomu, že se zvěř začala chovat jinak. „Zvěř je velmi silně rušena a svoji aktivitu přesunuje více do nočních hodin. Zároveň ale před turisty uniká i přes komunikace a kvůli tomu dochází ke srážkám během celého dne, tedy mimo tradiční hodiny po západu a před východem slunce,” vysvětlil Fischer.
Nástrahy podzimních silnic: Nejen nízké teploty, listí či zvěř vyžadují zvýšenou pozornost
Centrum dopravního výzkumu také našlo tři místa, která jsou na českých silnicích co do srážky se zvěří nejnebezpečnější – a všechna jsou na severozápadě republiky.
Neslavné první místo obsadil úsek silnice I/13 u Bílého Kostela nad Nisou. Na 759 metrů dlouhém úseku se tu ve sledovaném období stalo 41 nehod s celkovou škodou lehce přes 5,1 milionu korun.
Druhou příčku obsadil úsek silnice II/133 mezi Janovem a Horním Jiřetínem. 310 metrů dlouhý úsek tu viděl 14 srážek se zvěří s celkovou škodou 470 tisíc korun.
Na třetím místě skončil úsek silnice II/112 na výjezdu z Benešova směrem na Vlašim. Je dlouhý 257 metrů a došlo tu k 12 nehodám s celkovou odhadnutou škodou 992 tisíc korun.
V průměru na českých silnicích, z výše zmíněných důvodů vyjma Plzeňského a Jihočeského kraje, došlo za sledované období k jedné srážce se zvěří na 6,2 kilometru silnice. Právě na podzim, tedy nyní, je riziko největší. K nejrizikovějším denním dobám patří chvíle těsně před východem a těsně po západu slunce.