Článek
Strategický cíl Evropské unie, který počítal s 50procentním poklesem obětí nehod od roku 2010, tak Česko nesplnilo.
Česká republika patří podle analýzy poklesu obětí dopravních nehod na 14. místo v Evropě. Podle CDV k pomalejšímu poklesu přispívá řada tuzemských systémových nedostatků. Centrum k nim řadí například zdlouhavé prosazování změn či absenci databáze s přesnými statistikami o ději dopravní nehody spolu s údaji z nemocnic.
Na silnice se nejspíš všichni vejdeme, naznačuje pět měsíců s povinným odstupem při předjíždění
Kladně naopak centrum hodnotí třeba novou Strategii BESIP pro období 2021 až 2030, v níž jsou stanoveny jednotlivé cíle pro snižování počtu tragických nehod. Tím hlavním je zmenšení počtu úmrtí a těžkých zranění o 50 procent proti průměru z let 2017 až 2019. Na Strategii dále navazují další krátkodobé akční plány.
Vliv měl i covid
Zatím se strategické cíle BESIPu do roku 2030 daří plnit. Loni na tuzemských silnicích zemřelo 470 lidí, což je asi o šest procent méně než předpokládala strategie. V počtu těžce zraněných bylo 1634 loňských případů o čtvrtinu méně, než uváděla strategie. Příznivější jsou hlavně čísla u řidičů osobních aut, naopak u motorkářů nebo cyklistů zatím cíle splněny nebyly.
Mrtvý úhel vs. motorkáři. Z potenciálně nebezpečné situace znají cestu řidiči aut i motorek
Na poklesu počtu obětí nehod měla v Evropě vliv také covidová pandemie. Analýza Evropské rady pro bezpečnost v dopravě (ETSC) ukázala, že počet úmrtí na silnicích se v EU vloni snížil o 13 procent ve srovnání s předcovidovým rokem 2019.