Hlavní obsah

Toyota GR Yaris si z vodíku nevyrábí elektřinu, spaluje jej

Toyota chce vodík využívat nejen pro elektromobily s palivovými články. Demonstruje to na ostrém hatchbacku GR Yaris.

Foto: Toyota

Toyota GR Yaris H2

Článek

Vodík lze v automobilu využívat dvojím způsobem. Běžně jej takový Hyundai Nexo nebo Toyota Mirai využívá pro výrobu elektrické energie v palivových článcích. Prototyp sportovního modelu GR Yaris jej však spaluje v přeplňovaném 1,6litrovém tříválci, který má i běžná varianta, pro spalování vodíku má však upravený systémem přívodu a vstřikování paliva.

Spalování vodíku probíhá mnohem rychleji než v případě benzínu, což se odráží v dobré odezvě při vynikajících ekologických parametrech. Spalování vodíku je extrémně čisté a má též potenciál zprostředkovat podobným zvukový doprovod jako klasické spalovací motory.

Za volantem vodíkové Toyoty Mirai nové generace: Skvělá limuzína s jedinou nevýhodou

Testy

Nevýhodou je samozřejmě velmi omezená distribuce vodíku, v Česku zatím stále není veřejně dostupná stanice, jakkoli plány na první tři již existují.

Právě japonské automobilky se k elektromobilům stavějí o poznání zdrženlivěji než Evropa, a tak hledají další alternativy. Technologie vodíkových spalovacích motorů je stále na začátku koncepčního vývoje, který začal v roce 2017, ale zatím bez komerčních účelů.

Japonské automobilky se sdružují pro vývoj aut na vodík a další alternativní paliva

AutoMoto

Už závodní experimentální Corolla s vodíkovým pohonem se zúčastňuje japonských motoristických soutěží, GR Yaris je však prvním silničním vozem s touto technologií.

Související témata:

Související články

Test Toyoty GR Yaris: Fanoušci sobě

Tohle auto je na evropském trhu malým zázrakem. Zatímco účetní oddělení značky se museli nejspíš zavřít do skřínky v šatně, marketéři a především fanoušci...

Výběr článků

Načítám