Článek
Když se dnes hovoří o autech na vodík, myslí se auta typu FCEV, Fuel Cell Electric Vehicles, tedy elektromobily s palivovými články. Vodík v nich reaguje s kyslíkem ze vzduchu na vodu a při tom vzniká elektřina, která pohání elektromotor. Jenže to není jediné možné využití vodíku pro pohon auta.
Jak se tankuje vodík? Princip je jednoduchý, chybí však čerpací stanice
Toyota, která už nabízí FCEV v podobě modelu Mirai, chce vodík i spalovat v normálním pístovém motoru s vnitřním spalováním. Podle tiskové zprávy při tom nevznikají žádné emise CO2 a spalování je rychlejší ve srovnání s benzínem, což má znamenat lepší reakce motoru na povely řidiče.
Automobilka toho chce využít nejprve pro závody. Připravila vodíkovou verzi tříválce o objemu 1618 ccm, což je přesně objem jednotky G16E-GTS z Toyoty GR Yaris, ovšem že se jedná o tento motor, můžeme jen spekulovat. Má se ale ukázat už ve dnech 21. až 23. května v závodě japonské vytrvalostní série Super Taikuyu, a to ve vozech týmu Orc Rookie Racing.
Toyota také ukázala zvuk onoho motoru spalujícího vodík. Je docela podobný běžnému benzínovému motoru. I pocit pilota z chování motoru je podle Hiroakiho Išiury, kterého ke konci videa vidíme za volantem, velmi podobný normálnímu motoru.
Jak závod dopadne, nebudeme předjímat, ale připomeneme, že to není první pokus vodík spalovat v běžném motoru. Tím bylo BMW Hydrogen 7, které vodíkem krmilo šestilitrovou V12 v letech 2005-2007. Vzniklo pouze 100 kusů, které byly rozdány známým osobnostem, aby s nimi jezdily a tak dělaly reklamu.
Vodík v nich byl uložen v kapalném stavu, což vyžadovalo udržovat ho při teplotě -253 °C (není to překlep, ani nám nechybí desetinná čárka). Když vůz nejezdil, nádrže se ohřívaly, vodík se začínal odpařovat a pojistné ventily přebytečný tlak upouštěly ven. Během 10-12 dnů, pokud auto vůbec nejezdilo, přišlo o veškerou zásobu vodíku. Kromě něj však vůz měl i nádrž na benzín; motor mohl spalovat obojí.