Hlavní obsah

Toyota bZ4X nabídne až 218 elektrických koní a řízení po drátě

Elektrické SUV Toyota bZ4X má přijít na trh v příštím roce s volantem, který není fyzicky spojen s předními koly, možností jednoho nebo dvou elektromotorů v útrobách a až 450 kilometry dojezdu na jedno nabití.

Foto: Toyota

Toyota bZ4X

Článek

O příchodu modelu bZ4X jako prvním elektromobilu značky Toyota, který byl pro elektrické pohonné ústrojí přímo vyvinut a nikoliv vytvořen z existujícího konvenčního auta, svět ví už přinejmenším od dubnového představení konceptu. Nyní ho však automobilka odhalila v produkční verzi a přidala pořádný, třebaže stále ne zcela kompletní balík informací.

Foto: Toyota

Toyota bZ4X

Tedy, vůz bude k mání buď s jedním elektromotorem na přední nápravě, který bude dávat výkon 204 koní a točivý moment 265 Nm, anebo jako čtyřkolka s druhým elektromotorem na zadní nápravě. Taková verze bude mít 218 koní a 336 Nm; je tedy nasnadě, že zadní elektromotor bude slabší a vůz bude spoléhat na pohon předních kol.

Známe i dynamická data – předokolka zvládne rozjezd na stovku za 8,4 sekundy, čtyřkolka za 7,7 sekundy a nejvyšší rychlost je pro obě verze 160 km/h. Baterie v obou verzích má 71,4 kWh kapacity, což má předokolce stačit na 450 kilometrů dojezdu dle měřicího cyklu WLTP.

Foto: Toyota

Knipl místo volantu dostanou jen ty vozy, které budou mít systém steer-by-wire.

Nabíjet baterii bude možno rychlonabíječkou o výkonu až 150 kW, palubní nabíječka pro střídavý proud bude mít až 11 kW. Toyota říká, že cíl vývoje byl takový, aby baterii nepoklesla kapacita o víc než 10 % během deseti let či 240 tisíc kilometrů.

Perličkou po technologické stránce je systém steer-by-wire, tedy řízení bez fyzického spojení volantu s koly. Podle automobilky má takový systém snížit množství vibrací ve volantu. Nebude ovšem standardní výbavou, bude dostupný jen na některých trzích a auta s ním budou poznat podle toho, že budou mít místo volantu knipl ne nepodobný tomu v Tesle Model S Plaid.

Jak funguje uříznutý volant Tesly v praxi? První zkušenosti jsou rozpačité

AutoMoto

Další zajímavostí v kabině je přesunutí přístrojového štítu z tradičního umístění pod volantem o kus výš – podobně jako to nabízí vozy značky Peugeot. Ten bude společný pro všechny verze, stejně jako veliký centrální displej, tvořící většinu středové konzole. Vypadá to, že systém v něm je kompletně nový – ten, který jsme už zkoušeli v Toyotě Yaris Cross.

První jízda v Toyotě Yaris Cross: Větší a dospělejší

Testy

Elektrické pohonné ústrojí má umožnit zvětšení prostoru v kabině, přepracovaný systém ventilace zase snížit spotřebu energie na vytápění či chlazení interiéru. Automobilka se mezi fotkami chlubí i obrovským vstupem do zavazadelníku a uvádí, že jeho základní objem je 452 litrů.

Design exteriéru, třebaže kontroverzní, také má své zajímavosti. Vůz je velký zhruba jako SUV RAV4, jen je o 85 mm nižší (je tedy 1585 mm vysoký), má o 160 mm delší rozvor náprav (tedy 2850 mm) a kratší převisy. Např. kapota byla navržena tak, aby měl řidič lepší úhel výhledu před sebe ve svislém směru.

Foto: Toyota

Toyota bZ4X

Vůz stojí na zcela nové platformě e-TNGA, která v budoucnu poslouží i dalším modelům značky, samozřejmě plně elektrickým. Všechny mají nést označení „bZ“, tedy „beyond zero“, česky „po nule“. Toyota tím myslí emise; podstatné po technické stránce je, že při vývoji platformy byly mezi hlavními cíli nízké těžiště, ideální rozložení hmotnosti na nápravy a vysoká tuhost karoserie.

Kompletní evropskou premiéru máme očekávat začátkem prosince, příchod na trh je naplánován na polovinu příštího roku v USA, Evropě, Japonsku i v Číně.

Související články

Výběr článků

Načítám