Článek
Rakušan Gerhard Plattner je specialista na úspornou jízdu, s Fabii GreenLine se dostal na hodnotu 2,21 litru/100 km [celá zpráva]. A nešlo o pomalou jízdu, Škoda nyní zveřejnila, že fabia jela průměrnou rychlostí 82 km/h. Gerhard Plattner prozradil několik svých tipů na úspornou jízdu, které se v současné době, kdy je nejenom v Evropě benzín a nafta velmi drahá, určitě hodí.
Nečekejte, až se motor zahřeje. I v nejtužší zimě můžete s moderním autem vyjet okamžitě po nastartování. Pokud přitom motor nebudete hned vytáčet do nejvyšších otáček, snížíte tak nejen zatížení životního prostředí, ale i spotřebu vašeho vozu. Palivo ušetříte i tím, že se připoutáte ještě před nastartováním.
Jezděte předvídavě. Kdo k semaforu na červenou přijíždí s nezměněnou rychlostí, na poslední chvíli zabrzdí a na zelenou zase vyrazí na plný plyn, toho u čerpací stanice potkáte častěji než řidiče, který přizpůsobí svou rychlost aktuální situaci v provozu.
I při krátkých zastávkách vypínejte motor. Kdo před spuštěnými závorami nebo i při krátkých zastávkách vypíná motor, šetří nejen ovzduší, ale i svou peněženku.
Nejezděte ve vysokých otáčkách. Čím nižší otáčky motoru, tím nižší je i spotřeba paliva. Po rozjezdu plynule přeřazujte, až dosáhnete požadované rychlosti. „Plachtění“ na nejvyšší převodový stupeň snižuje nejen hladinu hluku a emise škodlivin, ale i náklady na pohonné hmoty.
Jezděte plynule. Zbytečné zrychlování stojí hodně paliva. Nejpohodlněji lze „plachtit“ se zapnutým tempomatem. Jeho nevýhoda však je, že – na rozdíl od vás - nepřemýšlí.
Přizpůsobte styl jízdy profilu trati. Pokud se na trase střídá stoupání a klesání, měli byste už při klesání dbát na to, aby váš vůz dosáhl rychlosti, při které bude mít na následujícím stoupání co možná největší setrvačnost. Motor pak musí podávat nižší výkon a pracuje o to šetrněji.
Kontrolujte správné nahuštění pneumatik. Nízký tlak vede k tomu, že se pneumatiky zploští. To nejenže snižuje jejich životnost, ale zároveň zvyšuje spotřebu až o deset procent. Je proto velmi důležité hustit pneumatiky podle aktuálního zatížení vozu a rovněž na základě doporučených hodnot výrobce. Zimní pneumatiky s hrubým vzorkem mohou mít vyšší valivý odpor, který také vede k vyšší spotřebě paliva. I tady je proto nezbytné hustit dle pokynů výrobce.
Nevozte s sebou nepotřebnou zátěž. Kdo v zavazadlovém prostoru vezme na projížďku i zbytečný náklad, plýtvá penězi. 100 kilogramů dodatečné zátěže “stojí“ v závislosti na konkrétním voze zhruba 0,7 litru na 100 kilometrů.
Nezvyšujte aerodynamický odpor. Nosič jízdních kol nebo lyží na střeše sice demonstruje, že jste sportovně založeni, ale zbytečně zvyšuje spotřebu paliva, pokud je nevyužitý. Pokud si na cestu na dovolenou namontujete střešní box, můžete tím v závislosti na rychlosti zvýšit spotřebu až o dvacet procent. Během své rekordní cesty Gerhard Plattner sundal i anténu autorádia.
Klimatizaci používejte s rozvahou. Plný výkon klimatizace může u vozu vyšší střední třídy zvýšit spotřebu paliva až o dva litry na sto kilometrů. Lékaři navíc varují před nebezpečím akutního prochlazení, pokud bude vnitřní teplota o více než 6 °C nižší než vnější. Jízda s otevřeným bočním okénkem sníží vnitřní teplotu pouze nepatrně. Spotřeba je přitom ale vyšší než při zapnuté klimatizaci. K tomu je nutno připočíst ještě snížený komfort jízdy kvůli průvanu a silnému aerodynamickému hluku.