Hlavní obsah

Testy letních pneumatik 2021: Překvapení ve dvou rozměrech

Německý autoklub ADAC zveřejnil výsledky svého testu letních pneumatik v průměrech 16“ a 17“, AutoBild Allrad přidává „sedmnáctky“ pro crossovery. Vyplývá z něj, že se známými značkami obvykle nešlápnete vedle, ale v obou tabulkách skončili na špičkových příčkách i překvapiví soutěžící.

Foto: Goodyear

Goodyear EfficientGrip Performance 2

Článek

Nepatříte-li k minoritě českých řidičů, kteří využívají celoroční pneumatiky, teplejší počasí s sebou nese potřebu nahradit zimní obutí auta letním. Není to úplně nutnost – užití letních pneumatik na rozdíl od zimních zákon nepřikazuje a povinnost použít ty zimní končí 31. března.

Řada lidí v létě „dojíždí“ zimní pneumatiky, které by pro další zimu už měly nedostatečnou hloubku dezénu; v zimě totiž zákon přikazuje nejméně 4 mm, v létě nejméně 1,6 mm. Doporučit to ale nelze. Zimní pneumatiky jsou pro použití v teplotách okolo 10 °C a vyšších nevhodné – ve srovnání s letními jsou hlučnější, mají delší brzdnou dráhu i přilnavost v zatáčkách, zbytečně více se opotřebovávají a zbytečně zvyšují spotřebu paliva.

Co znamenají nápisy na pneumatikách? Zjistíte z nich mnohé

AutoMoto

Tedy, vybíráte-li nové pneumatiky na svůj vůz a nemáte stálého favorita, mohou posloužit testy pneumatik německého autoklubu ADAC a magazínu AutoBild Allrad. Autoklub se letos věnoval rozměrům 205/55 R16 a 225/50 R17, magazín zase 215/60 R17.

Pneumatiky se vyvíjejí už i virtuálně
Podobně jako se při vývoji automobilů používají počítače a virtuální realita, dokážou i vývojáři pneumatik nasimulovat jízdu i na těch nejtěžších závodních okruzích. Důkazem je nový simulátor DiM250 Dynamic v inovačním centru gumárenského giganta Goodyear v lucemburském Colmar-Bergu.
Simulátor dokáže napodobit i podmínky např. slovutného Nürburgringu v Německu, kde se později pneumatiky testují i ve skutečnosti. Automobilky tam také reálně testují svá auta a předhánějí se, kdo zajede kolo na Severní smyčce rychleji.
Díky simulátoru je tak možné zkoušet různé návrhy nových pneumatik už na počátku vývojového cyklu. Do fáze prototypu konstruktéři pošlou ty nejlepší. Virtuální realita dostala slovo i při vývoji nových pneumatik EfficientGrip 2 SUV.

Ve všech případech lze říci, že když sáhnete po zavedených značkách, s největší pravděpodobností nešlápnete vedle. Jenže kromě velkých jmen jako Goodyear, Continental nebo Michelin se tentokrát do popředí dostaly i značky, které by řada lidí na své auto jen tak neobula.

ADAC za nejdůležitější považuje výkonnost pneumatiky na mokru (dělá 40 % výsledné známky), na suchu (20 %) a opotřebení (20 %). Méně důležité kategorie jsou hlučnost a spotřeba paliva (po 10 %). Hodnotí kromě známky také slovně, a to v pěti kategoriích: velmi dobrý (známka 0,6-1,5), dobrý (1,6-2,5), uspokojivý (2,6-3,5), dostatečný (3,6-4,5) a nedostatečný (horší než 4,6).

Rozměr 205/55 R16

V rozměru vhodném na malá auta a nižší střední třídu žádná pneumatika nezískala nejlepší hodnocení „velmi dobrý“, ale tři jsou „dobré“ a další dvě na samé horní hranici rozsahu pro „uspokojivou“.

Foto: Continental

Continental PremiumContact 6

Vidět na špici značky Continental, Bridgestone a Goodyear není nic překvapivého, ovšem semperitky na druhém místě jsou docela neobvyklé.

Test letních pneumatik ADACHodnocení
205/55 R16suchomokroopotřebenícelkově
Continental PremiumContact 62,01,82,52,2
Semperit Speed-Life 32,01,92,52,2
Bridgestone Turanza T0052,02,12,52,3
Goodyear EfficientGrip Performance 22,62,30,62,6
Kumho Ecsta HS512,62,22,02,6
Apollo Alnac 4G2,62,72,02,7
Hankook Ventus Prime 3 K1251,52,72,52,7
Fulda EcoControl HP 22,52,81,52,8
BF Goodrich Advantage2,22,92,02,9
Maxxis Premitra 51,42,23,03,0
Nokian Wetproof2,12,33,03,0
Pirelli Cinturato P72,02,03,03,0
Uniroyal Rainsport 52,92,13,03,0
Petlas Imperium PT5153,33,31,53,3
King Meiler Sport 13,23,62,53,6

Pokud hledáte pneumatiky, které vydrží největší porci kilometrů, berte čtvrté goodyeary nebo osmé fuldy. Právě Goodyear EfficientGrip Performance 2 jsou bezkonkurenčně nejlepší v opotřebení – získaly známku 0,6, tedy nejlepší možnou. K lepším patří také co do spotřeby paliva. Fuldy jsou se známkou 1,5 „velmi dobré“ a také jsou se známkou 2,7 u hlučnosti nejtišší.

Rozměr 225/50 R17

Ani u střední třídy žádná pneumatika není „velmi dobrá“, a navíc na prvním místě není až tak velké jméno, třebaže značka Falken patří k těm známějším. Pro některé může být překvapením i značka Kumho na třetím místě.

Test letních pneumatik ADACHodnocení
225/50 R17suchomokroopotřebenícelkově
Falken Azenis FK5101,92,02,02,1
Continental PremiumContact 62,12,12,02,2
Kumho Ecsta PS712,52,22,02,3
Bridgestone Turanza T0052,22,52,52,5
Michelin Primacy 41,52,71,52,7
Dunlop Sport Maxx RT21,82,82,52,8
Esa+Tecar Spirit Pro2,82,31,52,8
Nexen N Fera Sport1,92,82,52,8
Pirelli Cinturato P7 C21,52,82,02,8
Semperit Speed-Life 32,92,01,52,9
Kleber Dynaxer HP42,33,12,53,1
Sava Intensa UHP 22,03,12,53,1
Giti GitiPremium H11,83,32,53,3
Laufenn S-Fit EQ+ LK012,53,32,53,3
Barum Bravuris 5HM3,43,42,03,4
Viking ProTech NewGen3,33,52,03,5
Firestone Roadhawk2,84,92,54,9
Foto: Falken

Falken Azenis FK510

Kdo hledá pneumatiku s nejdelší životností, měl by sáhnout po pátých michelinkách, sedmých esa+tecarech nebo desátých semperitech. Mají shodnou známku 1,5. Michelinky jsou také nejlepší na suchu a semperitky vítězí na mokru.

Rozměr 215/60 R17

AutoBild Allrad zvolil rozměr běžný u malých a středně velkých crossoverů a na takovém autě – Jeepu Renegade – také gumy testoval. Hodnotí pneumatiky trochu jinak a finální hodnocení má pouze slovní. K ovladatelnosti a bezpečnosti na suchu a mokru přidává také trakci na nezpevněném povrchu a ovladatelnost na šotolině, což jsou u crossoverů a SUV důležité parametry.

Test letních pneumatik AutoBild AllradHodnocení
215/60 R17suchomokronezpevněný povrchcelkově
Goodyear EfficientGrip 2 SUV2+2+2+příkladné
Michelin Primacy 42+2+2příkladné
Bridgestone Turanza T0052+22příkladné
Continental PremiumContact 62+2+2-dobré
Nokian Wetproof SUV2-22+dobré
Falken Ziex ZE310 EcoRun222-dobré
Maxxis Premitra 5 HP522-2uspokojivé
BF Goodrich Advantage SUV2-2-2uspokojivé
Toyo Proxes Comfort22-2-uspokojivé
Imperial EcoSport SUV3+3+2nedoporučeno

Vítězné goodyeary EfficientGrip 2 SUV jsou jedinými pneumatikami, které v dílčím hodnocení nezískaly ani jednu trojku; mají jen jedničky a dvojky.

Foto: Goodyear

Goodyear EfficientGrip 2 SUV

Na dalších místech je vždy aspoň jedna trojka. Nejhorší imperialy magazín nedoporučuje zejména kvůli ovladatelnosti na mokru – je tam jediná čtyřka z celého testu.

Může se vám hodit na Seznamu:

Související články

Výběr článků

Načítám