Článek
Nepatříte-li k minoritě českých řidičů, kteří využívají celoroční pneumatiky, teplejší počasí s sebou nese potřebu nahradit zimní obutí auta letním. Není to úplně nutnost – užití letních pneumatik na rozdíl od zimních zákon nepřikazuje a povinnost použít ty zimní končí 31. března.
Řada lidí v létě „dojíždí“ zimní pneumatiky, které by pro další zimu už měly nedostatečnou hloubku dezénu; v zimě totiž zákon přikazuje nejméně 4 mm, v létě nejméně 1,6 mm. Doporučit to ale nelze. Zimní pneumatiky jsou pro použití v teplotách okolo 10 °C a vyšších nevhodné – ve srovnání s letními jsou hlučnější, mají delší brzdnou dráhu i přilnavost v zatáčkách, zbytečně více se opotřebovávají a zbytečně zvyšují spotřebu paliva.
Co znamenají nápisy na pneumatikách? Zjistíte z nich mnohé
Tedy, vybíráte-li nové pneumatiky na svůj vůz a nemáte stálého favorita, mohou posloužit testy pneumatik německého autoklubu ADAC a magazínu AutoBild Allrad. Autoklub se letos věnoval rozměrům 205/55 R16 a 225/50 R17, magazín zase 215/60 R17.
Pneumatiky se vyvíjejí už i virtuálně |
---|
Podobně jako se při vývoji automobilů používají počítače a virtuální realita, dokážou i vývojáři pneumatik nasimulovat jízdu i na těch nejtěžších závodních okruzích. Důkazem je nový simulátor DiM250 Dynamic v inovačním centru gumárenského giganta Goodyear v lucemburském Colmar-Bergu. |
Simulátor dokáže napodobit i podmínky např. slovutného Nürburgringu v Německu, kde se později pneumatiky testují i ve skutečnosti. Automobilky tam také reálně testují svá auta a předhánějí se, kdo zajede kolo na Severní smyčce rychleji. |
Díky simulátoru je tak možné zkoušet různé návrhy nových pneumatik už na počátku vývojového cyklu. Do fáze prototypu konstruktéři pošlou ty nejlepší. Virtuální realita dostala slovo i při vývoji nových pneumatik EfficientGrip 2 SUV. |
Ve všech případech lze říci, že když sáhnete po zavedených značkách, s největší pravděpodobností nešlápnete vedle. Jenže kromě velkých jmen jako Goodyear, Continental nebo Michelin se tentokrát do popředí dostaly i značky, které by řada lidí na své auto jen tak neobula.
ADAC za nejdůležitější považuje výkonnost pneumatiky na mokru (dělá 40 % výsledné známky), na suchu (20 %) a opotřebení (20 %). Méně důležité kategorie jsou hlučnost a spotřeba paliva (po 10 %). Hodnotí kromě známky také slovně, a to v pěti kategoriích: velmi dobrý (známka 0,6-1,5), dobrý (1,6-2,5), uspokojivý (2,6-3,5), dostatečný (3,6-4,5) a nedostatečný (horší než 4,6).
Rozměr 205/55 R16
V rozměru vhodném na malá auta a nižší střední třídu žádná pneumatika nezískala nejlepší hodnocení „velmi dobrý“, ale tři jsou „dobré“ a další dvě na samé horní hranici rozsahu pro „uspokojivou“.
Vidět na špici značky Continental, Bridgestone a Goodyear není nic překvapivého, ovšem semperitky na druhém místě jsou docela neobvyklé.
Test letních pneumatik ADAC | Hodnocení | |||
---|---|---|---|---|
205/55 R16 | sucho | mokro | opotřebení | celkově |
Continental PremiumContact 6 | 2,0 | 1,8 | 2,5 | 2,2 |
Semperit Speed-Life 3 | 2,0 | 1,9 | 2,5 | 2,2 |
Bridgestone Turanza T005 | 2,0 | 2,1 | 2,5 | 2,3 |
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | 2,6 | 2,3 | 0,6 | 2,6 |
Kumho Ecsta HS51 | 2,6 | 2,2 | 2,0 | 2,6 |
Apollo Alnac 4G | 2,6 | 2,7 | 2,0 | 2,7 |
Hankook Ventus Prime 3 K125 | 1,5 | 2,7 | 2,5 | 2,7 |
Fulda EcoControl HP 2 | 2,5 | 2,8 | 1,5 | 2,8 |
BF Goodrich Advantage | 2,2 | 2,9 | 2,0 | 2,9 |
Maxxis Premitra 5 | 1,4 | 2,2 | 3,0 | 3,0 |
Nokian Wetproof | 2,1 | 2,3 | 3,0 | 3,0 |
Pirelli Cinturato P7 | 2,0 | 2,0 | 3,0 | 3,0 |
Uniroyal Rainsport 5 | 2,9 | 2,1 | 3,0 | 3,0 |
Petlas Imperium PT515 | 3,3 | 3,3 | 1,5 | 3,3 |
King Meiler Sport 1 | 3,2 | 3,6 | 2,5 | 3,6 |
Pokud hledáte pneumatiky, které vydrží největší porci kilometrů, berte čtvrté goodyeary nebo osmé fuldy. Právě Goodyear EfficientGrip Performance 2 jsou bezkonkurenčně nejlepší v opotřebení – získaly známku 0,6, tedy nejlepší možnou. K lepším patří také co do spotřeby paliva. Fuldy jsou se známkou 1,5 „velmi dobré“ a také jsou se známkou 2,7 u hlučnosti nejtišší.
Rozměr 225/50 R17
Ani u střední třídy žádná pneumatika není „velmi dobrá“, a navíc na prvním místě není až tak velké jméno, třebaže značka Falken patří k těm známějším. Pro některé může být překvapením i značka Kumho na třetím místě.
Test letních pneumatik ADAC | Hodnocení | |||
---|---|---|---|---|
225/50 R17 | sucho | mokro | opotřebení | celkově |
Falken Azenis FK510 | 1,9 | 2,0 | 2,0 | 2,1 |
Continental PremiumContact 6 | 2,1 | 2,1 | 2,0 | 2,2 |
Kumho Ecsta PS71 | 2,5 | 2,2 | 2,0 | 2,3 |
Bridgestone Turanza T005 | 2,2 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
Michelin Primacy 4 | 1,5 | 2,7 | 1,5 | 2,7 |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 1,8 | 2,8 | 2,5 | 2,8 |
Esa+Tecar Spirit Pro | 2,8 | 2,3 | 1,5 | 2,8 |
Nexen N Fera Sport | 1,9 | 2,8 | 2,5 | 2,8 |
Pirelli Cinturato P7 C2 | 1,5 | 2,8 | 2,0 | 2,8 |
Semperit Speed-Life 3 | 2,9 | 2,0 | 1,5 | 2,9 |
Kleber Dynaxer HP4 | 2,3 | 3,1 | 2,5 | 3,1 |
Sava Intensa UHP 2 | 2,0 | 3,1 | 2,5 | 3,1 |
Giti GitiPremium H1 | 1,8 | 3,3 | 2,5 | 3,3 |
Laufenn S-Fit EQ+ LK01 | 2,5 | 3,3 | 2,5 | 3,3 |
Barum Bravuris 5HM | 3,4 | 3,4 | 2,0 | 3,4 |
Viking ProTech NewGen | 3,3 | 3,5 | 2,0 | 3,5 |
Firestone Roadhawk | 2,8 | 4,9 | 2,5 | 4,9 |
Kdo hledá pneumatiku s nejdelší životností, měl by sáhnout po pátých michelinkách, sedmých esa+tecarech nebo desátých semperitech. Mají shodnou známku 1,5. Michelinky jsou také nejlepší na suchu a semperitky vítězí na mokru.
Rozměr 215/60 R17
AutoBild Allrad zvolil rozměr běžný u malých a středně velkých crossoverů a na takovém autě – Jeepu Renegade – také gumy testoval. Hodnotí pneumatiky trochu jinak a finální hodnocení má pouze slovní. K ovladatelnosti a bezpečnosti na suchu a mokru přidává také trakci na nezpevněném povrchu a ovladatelnost na šotolině, což jsou u crossoverů a SUV důležité parametry.
Test letních pneumatik AutoBild Allrad | Hodnocení | |||
---|---|---|---|---|
215/60 R17 | sucho | mokro | nezpevněný povrch | celkově |
Goodyear EfficientGrip 2 SUV | 2+ | 2+ | 2+ | příkladné |
Michelin Primacy 4 | 2+ | 2+ | 2 | příkladné |
Bridgestone Turanza T005 | 2+ | 2 | 2 | příkladné |
Continental PremiumContact 6 | 2+ | 2+ | 2- | dobré |
Nokian Wetproof SUV | 2- | 2 | 2+ | dobré |
Falken Ziex ZE310 EcoRun | 2 | 2 | 2- | dobré |
Maxxis Premitra 5 HP5 | 2 | 2- | 2 | uspokojivé |
BF Goodrich Advantage SUV | 2- | 2- | 2 | uspokojivé |
Toyo Proxes Comfort | 2 | 2- | 2- | uspokojivé |
Imperial EcoSport SUV | 3+ | 3+ | 2 | nedoporučeno |
Vítězné goodyeary EfficientGrip 2 SUV jsou jedinými pneumatikami, které v dílčím hodnocení nezískaly ani jednu trojku; mají jen jedničky a dvojky.
Na dalších místech je vždy aspoň jedna trojka. Nejhorší imperialy magazín nedoporučuje zejména kvůli ovladatelnosti na mokru – je tam jediná čtyřka z celého testu.
Může se vám hodit na Seznamu: