Hlavní obsah

Tesla zablokovala zákazníkovi třetinu baterie, za odblokování chtěla 110 tisíc

Temná strana softwarových aktualizací po internetu? Tesla po návštěvě servisu zablokovala zákazníkovi 30 kWh v baterii, protože auto bylo kdysi jako nové prodáno s menší baterií. Za možné odblokování chtěla nemalou částku.

Foto: Tesla

Starší Tesla Model S (ilustrační foto).

Článek

Možnost aktualizací palubního a řídicího softwaru po internetu je pro auta a jejich zákazníky často velmi užitečná. Jenže připojení aut k internetu, které aktualizace umožňuje, má také odvrácenou stránku – nad vaším autem může mít kontrolu někdo jiný.

Nemáme teď na mysli hackerské útoky, i když ani na ty nelze zapomínat. Tentokrát se do role padoucha postavila automobilka Tesla, když jednomu z majitelů Modelu S po návštěvě servisu oznámila, že našla u jeho auta další problém a pošle mu po internetu „opravu“.

Onou „opravou“ však bylo softwarové uzamčení třetiny baterie, takže místo 90 kilowatthodin měl majitel najednou k dispozici jen 60. Znamená to mimo jiné snížení dojezdu na jedno nabití o zhruba 130 kilometrů.

Koupě ojetého auta má svá rizika. Lze je snížit vhodnou přípravou

AutoMoto

Důvod? Zákazník koupil konkrétní Model S jako ojetý. Vůz je z roku 2013 a kdysi dostal v rámci záruční opravy místo 60kWh baterie větší, 90kWh. Sama Tesla tedy z Modelu S 60 vytvořila Model S 90.

Od té doby auto párkrát změnilo majitele jako verze 90 a nikde nebyl problém – až dosud. Zákazník s takovou „opravou“ samozřejmě nesouhlasil a požadoval uvedení do původního stavu, což mu automobilka nabídla, ovšem za 4500 dolarů, tedy asi 110 tisíc korun.

Protože se mu Teslu nedařilo přesvědčit, že mu má vrátit 90kWh kapacitu, když s ní auto koupil, kontaktoval majitel Jasona Hughese, známého hackera aut značky Tesla. Ten ale nedokázal pomoci, aniž by vůz kompletně odstřihl od automobilky či riskoval rozbití nějaké jiné funkce.

Tesla v Německu čelí žalobě spotřebitelů. Klamete a nedodržujete soukromí, tvrdí

Ekonomika

Také zveřejnil problém na Twitteru v několikadílném „vláknu“, kterému se dostalo obrovského ohlasu. Nechtěl tím ovšem říct, že Tesla dělá něco nekalého, podle jeho názoru prostě jen kdysi udělala chybu, že nefunkční 60kWh baterii nahradila 90kWh a nechala ji „odemčenou“ na plnou kapacitu.

Bývalo totiž běžné, že tesly měly fyzicky jednu baterii, ale podle toho, za jakou verzi zákazník zaplatil, byla kapacita softwarově omezená, či nikoliv. A pokud firma v záruce měnila baterii z 60kWh na 90kWh, protože menší baterie už nebyla ve výrobě, měla třetinu zamknout rovnou, nikoliv po několika letech a několika změnách majitele.

Velký ohlas na Twitteru každopádně zajistil, že do druhého dne od zveřejnění prvního tweetu dostal zákazník plných 90 kWh zpátky.

Další den Hughes napsal, že stejný problém zmizel i u jednoho z jeho dalších zákazníků.

Anketa

Kdo podle vás v tomto případě udělal chybu?
Tesla, když nechala odblokovanou plnou kapacitu náhradní baterie a chtěla to spravit po letech
93,2 %
Prodávající, který vůz inzeroval jako verzi 90
2,6 %
Současný majitel, který si neověřil historii vozu dostatečně pečlivě
2,3 %
Nejsem si jist/a
1,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2733 čtenářů.

Související články

Výběr článků

Načítám