Článek
Označení jako Autopilot nebo Full Self Driving („plně samočinné řízení“) ve vozech značky Tesla jsou ve svém znění přinejmenším zavádějící a tato auta, stejně jako žádná jiná dostupná na trhu, nedokážou skutečně plně a všude řídit sama. Ostatně, za zavádějící označil německý soud nomenklaturu Tesly už v minulosti.
Zákazníci ale nic takového tušit nemusí a jeden německý, který si koupil Teslu Model 3, byl s výkonem těchto jízdních asistentů tak nespokojen, až věc dal k soudu, píše web německých novin Spiegel.
Američané změní pravidla pro autonomní vozidla. Nebudou už potřebovat volant
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_F_I/7j1w5p.jpeg?fl=cro,0,1,1276,717%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Zákazník podle novin zaplatil za softwarový baliček jízdních asistentů, nazvaný „Plný potenciál pro autonomní řízení“, 6300 eur (154 tisíc korun), ale ten nebyl kompatibilní s technikou vozidla. Ve výsledku tedy asistenční systémy, jako je automatické předjíždění pomalejších vozidel na dálnici, nefungovaly, chování řízení na nájezdech či sjezdech z dálnic připomíná „opilého řidiče-začátečníka“ a vůz vůbec neregistruje semafory a dopravní značky „Stůj, dej přednost v jízdě“.
Balíček, který dnes už stojí 7500 eur (184 tisíc korun), přitom dle německého konfigurátoru Tesly dokáže rozpoznávat semafory a „stopky“. A patří do něj i asistent změny jízdního pruhu, samočinné parkování nebo funkce Smart Summon, která umožňuje si vůz přivolat z parkovacího místa.
Okresní soud v Darmstadtu dal zákazníkovi za pravdu a nařídil automobilce Tesla, aby jeho vůz odkoupila zpět. Žalující právník Christoph Lindner, který sám dle vlastních slov jezdí teslou, hovoří o tom, že rozsudek vytvoří precedens a vyšle signál, že automobilka Tesla „musí také ručit za sebevědomě proklamované vlastnosti výrobku“.
Hondu a Teslu vyšetřuje americký úřad kvůli bezdůvodnému brzdění
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_K/29tpDQ.jpeg?fl=cro,0,36,1280,720%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Automobilka se samozřejmě odvolala a uvedla, že si u konkrétního vozidla není vědoma žádné závady techniky, která by nešla opravit. Systémy podle ní fungovaly podle pravidel pro asistovanou jízdu v Německu.
Na finální výsledek si tedy patrně budeme ještě muset počkat. Elon Musk, zakladatel a šéf automobilky Tesla, v minulosti uvedl, že sada pokročilých jízdních asistentů Full Self Driving Beta bude v Evropě v provozu někdy letos, pokud úřady dovolí, píše web Electrek, který o události také zpravuje.