Článek
Představa, že Tesla vydá do světa něco obyčejného, byla zažehnána už dávno, když firma pomalu a nenápadně odhalovala malé detaily. Tak třeba bylo řečeno, že dojezd auta bude víc než 400 km. Ano, je to 414 km u verze 90D a 402 km u verze P90D. Energii dodávají akumulátory o kapacitě 90 kWh.
Než začneme karoserií, podíváme se na motory. Budou hned čtyři. Obě verze totiž mají hned po dvou motorech. Přední elektromotor má výkon 190 kW a 330 Nm u obou verzí. Ten vzadu pak má u slabšího auta 90D opět 190 kW, silnější 370 kW a 600 Nm.
I ve verzi 90D zvládne auto zrychlit na stovku za pouhé 4,2 sekundy. Ta silnější P50D s paketem Ludicrous Speed Upgrade to dokáže za neskutečné 3,2 sekundy. Porovnejte to třeba s Porsche 911 Turbo! A i hodnota maximální rychlosti není zanedbatelná. Vždy je to 250 km/h.
Racek elektrický
O modelu X se hovoří jako o SUV. Popravdě řečeno to moc SUV není. Je to spíš takové rodinné MPV. Vysoká karoserie je sice elegantní, ale tak trochu obézní. Ale to moc nevadí.
Všichni si v Americe na oficiální prezentaci vozu pochvalovali velký prostor. A to i pro zavazadla. Vždyť ta se dají dát jak klasicky dozadu, tak i pod přední kapotu nebo pod zadní sedadla. Akumulátory jsou totiž pod sedadly první řady. Jsou součástí struktury vozu a zpevňují jej. Vždyť auto nemá žádný spalovací motor, tedy největší deformační zónu klasického vozu.
Když jsme se dotkli těch sedadel. Auto je nabízeno ve dvou různých variantách uspořádání sedadel: 2+3+2 nebo 2+2+2.
Přístrojová deska je převzatá z modelu S, vévodí jí tedy ohromná sedmnáctipalcová dotyková obrazovka, ze které se ovládá celý vůz. Nad ní se klene ohromné přední sklo, které je vlastně i střechou. Je totiž protažené až za hlavy předních cestujících.
Asi nejzajímavějším decilem vozu jsou zadní dveře, které se vyklápějí nahoru. Jejich mechanismus však musí být neskutečně drahý, protože je dvoukloubový, aby nepotřeboval moc místa po stranách. Takže i když je odstup třeba od zdi jen 30 cm, stačí to. A když není, dveře mají senzory, takže se včas zastaví.
Další zajímavé detaily: přítlačné křídlo, které se zpod zadního okna vysouvá vždy v rychlostech nad 72 km/h. Auto je také částečně autonomní. Pomocí radarů a čidel dokáže samo řídit. Firma navíc nechala v jeho systému prostor pro to, aby software stále vylepšovala a tím zlepšovala i vlastnosti automatického řízení, jak bude pokračovat vývoj. V neposlední řadě je to přetlaková klimatizace s názvem „bioweapon defense mode“, jejímž úkolem je nechat znečištění, tedy třeba i emise vpředu jedoucího auta, pěkně venku, mimo kabinu posádky.