Článek
Německý Spolkový úřad pro motorová vozidla (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA) dal zelenou systému poloautonomního řízení značky Mercedes-Benz, která je dceřinou firmou automobilky Daimler. Otevřela se jí tak cesta k tomu, aby začala nabízet svůj systém Drive Pilot na mezinárodní úrovni, uvedla dnes agentura Reuters.
Vysoce automatizovaný systém umožňuje řidiči soustředit se na jiné činnosti než řízení, když se vůz vybavený touto technologií nachází v hustém provozu nebo na ucpané dálnici, uvedl Mercedes-Benz.
Test Mercedesu třídy S: Digitální limuzína v konzervativním balení
KBA systém schválil na základě technických požadavků stanovených v předpisech OSN. „KBA stanovuje národní, evropské a mezinárodní standardy v oblasti bezpečnosti silničního provozu na cestě k autonomnímu řízení,“ uvedl v prohlášení prezident úřadu Richard Damm.
Kromě předpisů Hospodářské komise OSN pro Evropu (UNECE) o technických požadavcích musejí jednotlivé země přijmout i právní předpisy, které mimo jiné vyjasní, kde a jak lze takové systémy používat.
Úřad KBA schválil systém pro jízdu rychlostí až 60 kilometrů za hodinu. Zatím nerozhodl, zda jej povolí pro rychlosti do 130 kilometrů za hodinu. Podobně nepadlo ani rozhodnutí v případě asistenta pro změnu jízdního pruhu, který by automatizoval předjíždění jiného vozu.
Nové crash testy: Fabia má pět hvězd, Renault Zoe žádnou a nejlevnější elektromobil jen jednu
„Tímto milníkem opět dokazujeme naši průkopnickou práci v oblasti automatizovaného řízení a zároveň zahajujeme radikální změnu paradigmatu,“ řekl technický ředitel Daimleru Markus Schäfer. Jakmile bude v Číně a ve Spojených státech platná legislativa, Mercedes-Benz bude systém nabízet na těchto trzích, dodal.
Schválení v Německu znamená, že Mercedes-Benz tam může nabízet zákazníkům vozy třídy S se systémem Drive Pilot už v první polovině příštího roku. Nutno podotknout, že samočinnou změnu jízdního pruhu již umí nejen vozy značky Tesla, ale i Mercedes-Benz třídy S minulé generace, přinejmenším na českých silnicích.
Pět stupňů k puštění volantu. Autonomní řízení má svá pravidla
Autonomních vozidel existuje šest úrovní - od nuly do pěti. Na nule je auto, které má nanejvýš obyčejný tempomat, na pětce je plně autonomní vůz - takový, který ke své funkci nepotřebuje volant ani pedály a člověk na palubě ho vyjma zadání cíle na displeji nijak neovládá.
Auta s druhým stupněm automatizace už po silnicích jezdí. Dokážou zrychlovat, zpomalovat i zatáčet, ale řidič musí být připraven kdykoli nad autem převzít kontrolu. Sem spadá i systém značky Tesla, který je zavádějícím způsobem nazvaný Full Self Driving (česky „plné samočinné řízení“).
Automatizované systémy třetí úrovně jsou v Německu povoleny od roku 2017. Mercedes-Benz uvádí, že je v Německu k dispozici více než 13 100 kilometrů dálnic vhodných pro systém Drive Pilot.